I bortemot åtta år har Kruthusterminalen funnits i Göteborg ett rejält stenkast från centralstationen och Nils Ericsonsterminalen. Därifrån gick från början Swebus och Säfflebussens expressbussar samt ersättningsbussar för inställda tåg. Expressbussarna fick senare hållplatser i stora terminalen men ersättningsbussarna gick kvar härifrån. Ett antal andra bussbolag använde också den här terminalen mer eller mindre ärligt. Egentligen skulle man betala 100 kronor i angöringsavgift men det var inte många som gjorde och risken för att bli avslöjad var minimal.
Visst hade terminalen sina brister. Till exempel saknade den regnskydd för att inte tala om toaletter och i princip allting annat. Men ändå: den tjänade sin funktion. Så kom ett mejl från en kollega på ett annat tågbolag fredagen den 18 mars. Han hade råkat köra förbi där och sett denna skylt:
En dryg vecka senare var jag där och då såg det ut så här där det en gång funnits en bussterminal.
På andra sidan gatan skall det från i sommar bli nya ersättningshållplatser utmed trottoaren. Fyra stycken. Det räcker inte långt.
Snacka för övrigt om kort varsel. Naturligtvis borde tågbolagen och Västtrafik ha varit med i planeringen redan från början men de inblandade (Göteborgs Stad, Jernhusen och Trafikverket) tyckte tydligen att det var onödigt. Eller bara skulle ha komplicerat jobbet. Anledningen till avstängningen är att man skall bygga en ny bussterminal lite närmare centralstationen där det är parkeringsplatser i dag. Så långt är det gott och väl. Jag har till och med lobbat för detta både i tidningsartiklar och genom mina politikerbekanta.
Den riktiga gången borde väl ha varit att man skulle ha byggt den nya bussterminalen först i denna kollektivtrafikens högborg men man månade naturligtvis mest om parkeringsplatserna. Ja, några av dem används säkert av tåg- och bussresenärer men många använder dem också när de har ärenden på stan. Men eftersom det är svindyrt att parkera där (25 kronor i timmen) så ger de naturligtvis rejält klirr i kassan för Jernhusen. Så att avstå från cirka 100 parkeringsplatser ville man inte. Bättre då att flytta bussarna och förpesta tillvaron för tågresenärerna ytterligare ett eller två snäpp.
Det hade funnits andra alternativ för bussarna men alla hade kostat parkeringsplatser för bilar. Men det var hit man hänvisade resenärer som skall åka buss i stället för inställda tåg. Ser ju bra ut på bilden när det inte är några bussar men tänk att ett enda tåg kan behöva ersättas av sex bussar. Tänk sedan till ytterligare sex ankommande bussar samt sex parkerade bussar och några expressbussar.
Redan vid tre fordon och ett flak på platsen ser det mer trångt ut.
Förra veckoslutet kom eldprovet. Den 1 - 3 april var nämligen tågen inställda Göteborg-Trollhättan på grund av banarbete. Vi var nog många involverade i denna ersättningstrafik som sov dåligt nätterna före. Men det fruktade kaoset uteblev enligt uppgift. Jag hade tyvärr inte möjlighet att själv kolla på plats. Visst var det trångt och visst var det besvärligt men det gick.
Sedan gäller det ju att informera resenärerna vart de skall ta vägen. TV-monitorn ger i alla fall rätt information om vart man skall bege sig. Och faktum är att under avstängningen var det färre som klagade på att det varit svårt att hitta till Shell-parkeringen än vad det var när bussarna höll till på Kruthusterminalen.
Sedan finns det skyltar som talar om att man är på rätt väg.
Fortfarande rätt väg.
Men ajdå! Här hänvisas man ju helt fel. Detta hann dock tas bort innan det stora avbrottet förra veckoslutet.
Det kom upp ytterligare några rejäla skyltar så resenärerna fick i alla fall veta vart de skulle gå. Där stod alltså sedan många bussar utan någon särskild ordning och en våt gräsmatta att vänta på. Men det fanns ju möjlighet att handla färdkost hos Seven Eleven, som håller till inne på Shell-macken.
I sommar är det tio veckors avbrott Göteborg-Trollhättan. Törs inte tänka på hur det skall gå men nu är vi alla fall lite bättre förberedda. Och i december skall allt vara klart. Då finns en ny efterlängtad och förbättrad bussterminal lite närmare stationen. Man får väl trösta sig med att det blir bättre i alla fall. Och fler parkeringsplatser för bilar blir det också.
Klicka på bilderna om du vill ha dem större.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar