torsdag 13 oktober 2011

Busstidningar

För 15 år sedan fanns det fem kommersiella tidningar i vårt land som handlade om bussar. I dag finns det en. En som verkligen gör det alltså. Den heter Bussbranschen och har en utmärkt hemsida Busstidningen Sedan finns det en tidning till som kallar sig busstidning, till och med den ledande branschtidningen. Den heter Res- och Trafikforum och har som pliktskyldigast lite redaktionellt material om bussar. Mest handlar det om olika politiska tilldragelser, diverse ointressanta kongresser och små distributionsbilar (!).

Nyheterna utgörs av pressreleaser, som helt okritiskt publiceras utom om det råkar vara någon icke-annonsör det handlar om då det sätts en tendentiös rubrik. Till exempel råkade den polska busstillverkaren Solaris illa ut eftersom de inte sålde några bussar i Sverige i augusti. Solaris har tidigare i år sålt massor med bussar till företag som kör länstrafik, men nu är det en gång så att trafikstart för sådan trafik är koncentrerad till juni och december. Inte så konstigt att inget bussbolag fann anledning att köpa regionalbussar i augusti alltså. Rubriken på tidningens hemsida blev "Tvärstopp för Solaris".

I dag läste jag Bjarne Wilmarsgårds blogg. Bjarne är ägare och ansvarig utgivare för Bussbranschen, tillika en mycket god vän till mig och tidigare min uppdragsgivare. Det lilla jag kan om journalistik har jag i stort sett lärt mig av Bjarne. Så här skriver han Res- & Trafikforum har alltså lagt sig till med ett snarlikt hemsidesnamn bara för att lura till sig besökare till hemsida.

Ni kan själva se att jag  kommenterat men jag väljer ändå att klippa ut en del av det jag skriver för att använda i min egen blogg: 


Skall jag fortsätta prenumerera på Res- och Trafikforum eller inte? Nu är det ingen tvekan längre. Jag skall inte fortsätta. Det här var droppen i den redan väl fyllda bägaren med malört. Det är ju inte bara busstidning.se som går till rt-forums hemsida utan även modernlokaltrafik.se. Låter namnet bekant? Jo, det var väl en bilaga till tidningen Bussbranschen som hette så på sin tid?


Res- och Trafikforum har ju blivit alltmer så att det är på gränsen till bedrägeri. Manipulering med upplagesiffror t ex. Sista numret gick i 7 200 ex. Hur nådde man detta? Jo, genom att skicka två ex till alla prenumeranter som fick den gratis eller till rabatterat pris. Vi om betalar fullt pris fick dock bara ett ex var, vilket jag i och för sig är innerligt tacksam för.

Innehållet är ju så tråkigt att ögonen svider. De senaste numren har man haft artiklar riktade till alla de bussbolag som vill komplettera sin vagnpark med små distributionsbilar. Det finns naturligtvis inte många sådana bussbolag så den riktiga förklaringen är en annan. Artikeln skrevs för förlagets andra tidning ”Transport & Logistik iDag” och så hade man några sidor som var svårt att fylla med relevant bussmaterial. Nyhetssidorna består av pressreleaser etc. Sådan smörja tar man 647 kronor om året för. Då var man dessutom utlovad – eller snarare hotad – med tio nummer av Resforum men fick sex nummer.

Hittills har Res- och Trafikforum ingått i medlemsavgiften för de bussbolag som är med i Bussbranschens Riksförbund (BR) liksom för de huvudmän som är med i Svensk Kollektivtrafik. Från  nästa år får åtminstone BR:s medlemmar välja om de vill ha Bussbranschen i stället. Jag tror att de allra flesta kommer att göra det.

Så här kommenterar Bussbranschen chefredaktör Ulo Maasing: "Det finns folk i branschen utan heder. Så gör företag på dekis som vill snylta på andra. Tydligt tecken på kris." En branschtidning (nåja) som inte ens kämpar med hederliga metoder har inget berättigande. Vi cirka 400, som tydligen har något fel på vårt intellekt och betalar full prenumerationsavgift lär klara oss utan. I synnerhet som jag blev närmast utskälld när jag ringde för att prenumerera privat för cirka fem år sedan. Sedan har det löpt på. Det borde det alltså inte ha gjort.











Inga kommentarer: