torsdag 3 maj 2012

Men skäms på er Statens kulturråd

Läste detta i DN
http://www.dn.se/sthlm/biljettsmitare-far-kulturbidrag

planka.nu är en organisation som uppmanar folk att smita från att göra rätt för sig i kollektivtrafiken. Det blir vi alla som får betala detta genom högre avgifter, fler kontroller och sämre trafik.

Hur i hela fridens namn kan Statens Kulturråd ge bidrag till något sådant? Som skattebetalare protesterar jag men känner mig rätt maktlös. Det är väl tillräckligt att polisen och juridiken inte vågar ingripa mot dessa osolidariska plankare utan att skall få kulturpengar också för att sprida sitt budskap.

Nästa kulturbidrag går väl till någon organisation för pedofiler eller djurplågare kan jag tänka mig.


Apropå kontroller i kollektivtrafiken har chefredaktören för tidningen Bussbranschen  ("den enda tidningen med hela hjärtat för bussbranschen") gjort bort sig rejält tycker jag på sin egen blogg. 
http://maasing.wordpress.com/2012/04/21/koll1/
Läs mina kommentarer om vad Keolis trafikledare gjorde på platsen och att han faktiskt hade rätt att stå där  han stod och Maasings svar på detta. Att utan grund anklaga någon för lagbrott är allvarligt. Att bryta mot trafikreglerna är ett lagbrott och det är just vad han anklagar trafikledaren för att ha gjort.

Jag försvarar inte dessa kontroller i form av masstillslag men när intelligenshämmade organisationer för kulturbidrag för att sprida propaganda att man inte skall betala för sig i kollektivtrafiken lär det inte bli färre sådana. 

Det finns ett bra sätt att få bort kontrollerna: att alla självklart gör rätt för sig.






4 kommentarer:

David Nielsen sa...

Staffan: Med ditt resonemang innebär det att inga föreningar som kämpas för samhällsförändringar kan få några bidrag. Exv. miljörörelser, fredsrörelser och liknande. Sånt som vissa organisationer alltid har gjort och som en sund demokrati klarar av och behöver. Där lagliga metoder samsats med metoder som legat på gråzonen eller t.o.m. varit olagliga för att få fram sitt budskap eller för att kunna förändra. Det finns miljoner exempel genom historien.
Skulle det vara fel att arbeta genom uppmaningar om man tycker det är en bra taktik för det man vill uppnå?

Jag kan inte se annat än att planka.nu arbetar inom ramen för en sund demokrati och därför i likhet med andra föreningar bör ha rätt till kulturstöd.

Staffan Sävenfjord sa...

Så har planka.nu lyckats planka in på den här bloggen också.

Jag har inget emot att en förening kämpar för gratis kollektivtrafik även om jag inte personligen tror på det. Men planka.nu uppmanar folk till att smita från en fastställd avgift. De använder alltså ett icke acceptabelt sätt att framföra sitt budskap. Och därför skall de inte uppmuntras av Statens kulturråd.

Vad blir nästa steg. En organisation för gratis mat som tycker att det är helt OK att gå in och ta vad man behöver i livsmedelsaffären?

Det är alldeles för få som vågar tala om att planka.nu är en organisation med kriminella förtecken.

Staffan

David Nielsen sa...

Om vi tar det från botten och går uppåt:

"Det är alldeles för få som vågar tala om att planka.nu är en organisation med kriminella förtecken. "

I princip alla NGO:er arbetar med samma förakt för det etablerade systemet. Det är det som liksom är grunden för organisationer och folkrörelser överhuvudtaget eftersom man kämpar för en viss ordning som i nuläget inte föreligger.


Metodfrågan, om man som organisation ska använda sig av ockupationer, uppmaningar, strejker, blockader, parlamentariskt inflytande m.m. är egentligen en separat diskussion och hör egentligen inte hit. Men: Mitt intryck är att du mest verkar störas av planka.nu:s strategival - Min poäng är att deras strategival inte är något onormalt eller kriminellt i en demokrati utan används av andra organisationer. Jordens Vänner, Greenpeace m.fl.

Staffan Sävenfjord sa...

Jag tar in din kommentar den här gången också men i fortsättningen tänker jag inte upplåta utrymme i min blogg åt propaganda för att smita från avgifter, skatter etc. I synnerhet inte som dessa organisationer tydligen kan sprida sin propaganda på andra kanaler och till och med få pengar av Statens kulturråd för det.

Till den här bloggen får jag inget från Statens kulturråd. Mest beroende kanske på att jag aldrig skulle komma på den befängda idén att lämna in en ansökan om en sådan.