måndag 13 augusti 2012

Fem veckors sommaravstängning Göteborg-Trollhättan är över

I år var det den sista sommaravstängningen för tågtrafiken Göteborg-Trollhättan. Det hann bli sju gånger med denna. Den första var 2005, sedan har det varit varje år utom 2007. Avstängningarna har i längd varierat från fem till tio veckor. I år var det fem veckor. Nu återstår bara två kortare avstängningar: hela vecka 45 och fyra dagar i vecka 49.

Anledningen till avstängningarna har varit utbyggnad av linjen Göteborg-Trollhättan till dubbelspår, något som beslutades 2004 och snabbt påbörjades i syfte att rädda Saab. Saab kunde dock inte räddas men frågan är om  man inte har större användning av den utbyggda järnvägen nu även om pendlingen sker mer i riktning från Trollhättan. Men med bra förbindelser kommer säkert mycket industri att etableras i Trollhättan och pendlingen ökar även åt det hållet igen.

Samtidigt har man också byggt ut E45 till fyrfältsväg på sträckan. Arbetena har varit samordnade inom projektet BanaVäg i Väst. Det har varit ett lyckosamt projekt även om vägprojektet fick prutas på lite så att det blir fortsatt tvåfilsväg genom Göta och på en bro norr om Lilla Edet. Men i december skall E45 vara klar efter drygt sju år av ständiga vägarbeten.I projektet har man inte bara hållit tidsplanerna utan också budget. Det är bra!

Själv har jag varit med om detta arbete på nära håll genom mina uppdrag för Svenska Tågkompaniet, som ansvarar för tågen mellan Göteborg och Oslo på svensk sträcka. Det har alltså varit många timmar av planering och uppföljning men nu när det är slut kan jag belåtet konstatera att även om det tog sju år så har det denna sommar fungerat så perfekt som det bara är möjligt. Detta tack vare att Nils Ericsonsterminalen öppnat en "filial" i Göteborg, en samarbetsvillig bussoperatör (Nettbuss), bra bussförare (ingen nämnd och ingen glömd), bra stationsvärdar i Göteborg (Marita, Malin och Rebecca från Gävle) samt inte minst i Trollhättan (Mia och Micke).

Bekymren i år har varit små. Så gott som alla resenärer har kommit rätt och kommit i tid. En herre placerade dock sin hund på tåget i Trollhättan varefter han gick till kiosken för att handla. Under tiden avgick tåget och polisen fick hämta hunden i Oslo. Mannen fick antagligen betala för den hämtningen liksom att han nog också riskerar ett åtal för djurplågeri. Som hundägare är man ju fullt ansvarig för sin hunds välbefinnande. Det är inget man kan lasta över på järnvägsföretaget.

I går var alltså sista gången med gänget - om man nu bortser från de mindre avstängningarna vecka 45 och 49. Min kollega tillika efterträdare och jag celebrerade detta med att ta sista bussen från Göteborg till Trollhättan och sedan med särskilt tillstånd åka med det tjänstetåg som gick Trollhättan-Göteborg för att få tågsättet på rätt plats nästa dags morgon. Vi blev därmed jämte den norske lokföraren de första som fick åka den nybyggda sträcka som nu togs i bruk och då genom den nybyggda nästan två kilometer långa Kattlebergstunneln norr om Älvängen.

Vanligtvis brukar det här tåget kunna gå tidigare från Trollhättan än vad tågplanen säger men nu var det ett signalfel som ställde till det och vi fick därför vänta in avgångstiden och dessutom passera fem signaler som visade stopp - givetvis med särskilt tillstånd. Så vi kom till Göteborg 39 minuter senare än vi skulle gjort och klockan var då 01.01.

Tåget har kommit från Oslo till Trollhättan och resenärerna får för sista gången i sommar byta till buss för vidare färd mot Göteborg. 

Lokföraren och min kollega försöker förgäves få besked från Trafikledningen i Göteborg om när vi kan beräknas lämna Trollhättan.

Detta är en historisk bild. Det är den första bilden som tagits från ett tåg mitt inne i Kattlebergstunneln. Det var jag som tog den! 

Men jag blev inte riktigt först med att fotografera tåg i Kattlebergstunneln. Kasper Dudzik, som försörjer sig genom att fotografera tåg, var före även om bilden här togs efter det jag tog min. Vi mötte nämligen godståget som skymtar på bilden. GP:s Trafikbloggen  Jag  fick dock höra att han även fotograferat vårt tåg när det kom in i tunneln norrifrån. Så någon minut efter tog jag bilden härovan och det är i alla fall den första bild som tagits från ett tåg, dessutom det första tåget som gick genom tunneln.

Apropå GP:s utmärkta trafikblogg blev jag uppringd av redaktör Ulf Nyström som berättade att han hittat en kommentar som jag skrivit men den hade automatiskt blivit refuserad som skräppost eftersom den innehöll ett olämpligt ord. Jag undrar vilket ordet kan ha varit. Kan det ha varit Sävenfjord? Nåväl, Ulf hittade den och nu är den publicerad under det här inlägget.

Nu får tågen gå på den nya och upprustade banan igen men i nästan en vecka framåt blir det med högst 70 km/tim mellan Olskroken och Lödöse och därför kommer de att bli försenade. I dag har det rört sig om 5-15 minuter. Men sedan har vi en bra bana mellan Göteborg och Trollhättan. Och ännu bättre blir den i december.

Inga kommentarer: