söndag 24 juni 2012

En skärgårdsutlykt

Även om man bor i Borås hinner man gott och väl med ett besök i skärgården under en dag. Det är bara att kolla in på yr.no eller i SVT:s Rapport att det skall bli en solig dag och sedan kan man ta sig ut i Göteborgs norra skärgård. Man behöver inte ens ta fram bilen. Det går alldeles utmärkt att åka med Västtrafik och Trafikverket.

Först buss från Borås till Göteborg där jag bytte till bussen som går över Hönö, Öckerö och Hälsö till Burö färjeläge. På den här linjen använder man dubbeldäckare och det ger en god utsikt, i synnerhet om man som jag lyckas snika till sig platsen längst fram till höger på övervåningen.

Mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan får man åka färja. Bussen har förtur och får således köra ombord först.

Bussen kör ombord på färjan och man kan lugnt sitta kvar de tolv minuter det tar för färjan "Göta" att komma till Hönö.
 
Under färjefärden har man en fin utsikt över Kalvsund, där öns kännetecken Kasen syns mitt på bilden.

Så kommer då färjeläget med det otrevliga namnet Pinan. Varför det heter så har jag inte lyckats ta reda på. 

Härifrån har man också en fin utsikt över Öckerö med den stora kyrkan i centrum. Här har minst två legendariska kyrkoherdar verkat: Arvid Hellström och Gösta Gustafsson. Träffade man dessa kyrkans hedersmän trodde man nog snarare att de var fiskare än präster. Moderna präster mitt i det schartuanska Bohuslän.

Bussen går tvärs över Öckerö och snart tar bron till Hälsö vid. 

Det är vackert på Hälsö - det är det överallt i den bohuslänska skärgården.  

Så kommer vi då fram till Burö färjeläge.


Från Burö tar man Trafikverkets avgiftsfria färja och kan då komma till Källö-Knippla, Hyppeln och/eller Rörö. Ulrika och Linda avgick samtidigt till ungefär samma rutt. Dubbleringen motiverades av att det var fler bilar än vad som rymdes på en färja.


Själv valde jag att åka med Linda till Rörö.

 Från färjan kunde man se Källö-Knippla.

 Snart låg Hyppeln framför färjan och där gjorde vi ett kort strandhugg.

 Efter några minuter blev det Rörö som det lades till vid.

Till min stora glädje fanns det en buss på Rörö. Det visade sig vara en gammal Volvo som en gång tillhört Göteborgs Spårvägar och Linjebuss i Göteborg. 

Alla uppskattade inte bussen lika mycket som jag att döma av den här lappen som satt på bussen. 


På Rörö gjorde jag en kort promenad och köpte glass i Ica-affären innan jag återvände efter en halvtimme med Ulrika.


På återvägen gjorde vi ännu ett stopp vid Hyppeln, där två lastbilar skulle med färjan och det gjorde att man inte kunde ta med alla bilar som väntade. De fick stå över och antagligen vänta en och en halv timme på nästa färja.

Åter till Burö där det var en kvart innan bussen skulle gå mot Öckerö, där en god men något dyr lunch avåts på Hamnens Restaurang & Brasseri. En alldeles utmärkt schnitzel var det i alla fall.Det blev en kort vandring på Öckerö bland annat i den vackra Örtagården.


Därefter begav jag mig till färjeläget varifrån den här båten förde mig över till Björkö.

Väl framkommen till Framnäs på Björkö fick jag Kalvsund ur en annan vinkel, nu med Bremerska villan till vänster i bild.

På Björkö finns en busslinje och jag hoppade på bussen på vinst och förlust utan att veta vart den skulle föra mig. Den gick till missionskyrkan. Det är dock inte den som syns på bilden utan bussförarens rastlokal.

Den här utsikten hade man rakt fram från bussen.

Efter tio minuters uppehåll fortsatte bussen tillbaka en lite annan väg och kom till Gröneviks färjeläge, varifrån Trafikverkets färja till Lilla Varholmen gick.

Lilla Varholmen i fonden och härifrån buss igen till Göteborg och en annan buss åter till Borås efter en mycket trevlig dag i skärgården.







Om du klickar på en bild startas en bildspel. Där kan du ånyo klicka på en bild om du vill se den i större format. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man har glömt sina badbyxor, finns det en lämplig badplats nedanför Missionskyrkan på Björkö. Se dock till att inte ta av kläderna innan du passerat kyrkan. ;-)

pappa B sa...

Och naturligtvis ringer man sin kamrat så att han kan möta upp och göra dagen ännu mer besvärlig. HAn har ju inte mer än ett stenkast ner till havet....

Jan Svendsen ( Västtrafik ) sa...

Hej Staffan.
Ett riktigt snyggt bildsvep, samt bra texter också till bilderna.

Anonym sa...

Hejsan

Riktigt snygga bilder och bra info

Mvh ///