fredag 11 november 2011

11-11-11

I dag är det den 11 november 2011. Jag minns hur jag som liten grabb såg fram mot denna dag och undrade om jag skulle uppleva den. Jag skulle ju vara så himla gammal i så fall och säkert sitta på Stenastorp, alltså ålderdomshemmet i Kinnarumma. Detta är nedlagd sedan många decennier tillbaka till skillnad från mig. Jag lever än och har i alla fall någorlunda hälsa och de flesta hjärnaktiviteterna kvar. Anledningen till att jag såg fram mot dagen var att jag som liten grabb samlade frimärken (var "fitalelist" som farmor sa) och den här dagen skulle jag kunna gå till postkontoret och få ett kuvert med frimärke stämplat 11.11.11. Men postkontoren är ju också nedlagda.

Många passar på att gifta sig i dag. Så inte jag av flera anledningar. Bland annat att det inte är skottdagen förrän om ett par månader och således har ingen friat till mig. Ännu. Förr om åren har jag satt in en annons under Personligt "All uppvaktning med anledning av Skottdagen undanbedes vänligt men bestämt". Men nu tror jag inte det blir så farligt även om jag låter bli att undanbe mig denna.

Radio Sjuhärad - och tydligen många andra lokalstationer - hade en grej i dag där man skulle ta en bild exakt klockan 11.11 och skicka in till den. De bästa bilderna skulle hamna på deras hemsida. Jag tog en bild från min balkong och tydligen räknades min bild till de bästa. Priset? Gratis lyssning på Radio Sjuhärad i minst ett år.
Här kan ni se den, min bild kommer som nummer fyra.

Fast ni kan se den här också. Den första av dessa två bilder är alltså tagen i dag 11.11.11 klockan 11.11.11 och den andra några sekunder senare. (De blir större om du klickar på dem.)


Minns alltså denna historiska dag. Det tar 100 år till nästa gång. 

Inga kommentarer: