onsdag 2 november 2011

En höstpromenad

Det har inte bloggats på ett tag. Anledningen är att jag har haft mycket att göra den senaste tiden. Så här års närmar sig nämligen tidtabellsskifte vid järnvägen och det är en del att fixa inför detta. Tidtabellskorrektur skall läsas och rättelser göras, nya spårplaner skall godkännas och framför allt skall annonseringsunderlag göras. Vad är det undrar ni?

Jo, det är så att Trafikverket sköter skyltning på stationerna. För att de skall veta hur de skall skylta måste de ha ett annonseringsunderlag från järnvägsföretagen. Jag sköter detta för Tågkompaniets tåg utom de som går i Värmland. Till min hjälp får jag blanketter som Trafikverket skickar ut med förtryckta uppgifter grundade på innevarande tidtabell. Men så tillkommer det ju nya tåg och då får man göra allt från scratch. Vidare fattas det tåg och så är det problem med själva blanketterna. För att det skall fungera skall man använda makro och jag hade ett fasa problem att få makrona att fungera, men en hjälpsam kille på Trafikverket fixade det åt mig. Nu är jag i alla fall i det närmaste klar. I morgon räknar jag med att kunna skicka dem och det är då en och en halv vecka före deadline.

Förra veckan var vi i Ulricehamn och bytte till vinterdäck. Under tiden som bilen får nya sulor kan man ta en promenad från bilfirman förbi Vistavallen och till Ubbarp, där Ulricehamns ridhus finns. Det var en fin promenad i vackra höstfärger.

Sicko var också med och njöt av att få promenera en annan väg än den vanliga.

Det är en underlig hund. Om husse lämnar honom hemma när han är i trygghet med sina leksaker, sin matskål och sin vattenskål så gnäller han och hoppar på dörren tills husse kommer hem igen. Det hjälper inte att jag är där och håller honom sällskap. Men om han får följa med i bilen hoppar han snällt in i sin bur där han är alldeles tyst och snart somnar. Inte heller gör det något om han lämnas bunden (under övervakning) utanför bilen. Inget gnäll men möjligen en lite vädjande blick.


Ett klick på musen = större bild.



Inga kommentarer: