söndag 20 november 2011

Trafikforum - stor suck

Häromdagen fick jag senaste numret av Trafikforum i brevlådan. Förr brukade jag läsa den så gott som meddetsamma men numera blir den i regel liggande några dagar. I eftermiddags hade jag dock bestämt mig för att åtminstone bläddra i den oroväckande hastigt växande högen av trycksaker som inte direkt förpassas till återvinningen. Den högen växer  för övrigt ännu hastigare.

Trist som vanligt - nej, om möjligt tristare. Jag försökte läsa chefredaktör Anders Karlssons ledare om likheterna och skillnaderna mellan lastbilstransportbranschen och bussbranschen. Eftersom Karlsson också är chefredaktör för en tidning som handlar om lastbilstransporter behöver han bara skriva en ledare. En ledare till två tidningar. En sällsynt tråkigt och intetsägande sådan dessutom.

Sedan fortsätter läsningen med mest gäspningar och en och annan suck. Vid sidan 12 går jag ut och lagar kaffe. Läser sedan en artikel med rubriken "Spännande nyheter vid Busworld i Kortrijk". Det fanns säkert sådana men tidningen har i så fall inte lyckats hitta dem. På sidan 13 får jag kaffet i vrångstrupen. Där står nämligen en halvsidesannons i egen sak: "Erbjudande till BR's medlemmar". BR är Bussbranschens Riksförbund. Det är bara i rubriken det står erbjudande - fast det är just vad det är. I brödtexten står bara att en helårsprenumeration på Resforum och Trafikforum ingår i medlemskapet. Sedan står det lite om hur förträffliga tidningarna är och så att  man i medlemskapet får 10 nummer av Trafikforum, 6 nummer av Resforum, 10 nummer av Trafikforum som e-tidning, 6 nummer av Resforum som e-tidning och dessutom respektive tidnings nyhetsbrev varje torsdag. Allt till ett totalt värde av 2 196 kronor.

Vem vill ha samma tidning som man får på papper i brevlådan också som e-post? Visserligen ser jag bara på ett öga men jag är helt säker på att den som ser med två ögon ändå inte behöver läsa tidningen mer än en gång. Nyhetsbreven kan lika väl läsa på tidningens hemsida - eller om man inte har så bråttom ofta också i pappers- eller e-tidningen. Detta är i praktiken inte värt mer än ungefär en tredjedel av det uppgivna värdet. Om nu någon lockas läsa allt detta som erbjuds så är det säkert en grund för att stämma tidningen för misshandel.

Men nu till det allra värsta. Det är så att från och med nästa år behöver BR:s medlemmar inte välja Res- och Trafikforum utan kan välja tidningen Bussbranschen i stället. Även den ingår i så fall i medlemskapet, men förmånen är mindre värd eftersom en prenumeration på den tidningen kostar betydligt mindre och framför allt för att dessa redaktion inte räknar upp värdet på en massa konstlade sätt. Men den är vida mycket mer värd om man räknar läsupplevelse. Jag vet inte vad medlemmarna kommer att välja. Men de bör i alla fall inte få vilseledande besked som påverkar valet.

Skärp er nu, Trafikforum!


Tillägg den 22 november 09.05:
Jag kollade på Google och ser att om man söker på Trafikforum hittar man mitt blogginlägg redan på tredje plats. Google är bloggarens bäste vän. Fast det tycker man nog inte på Mentor on line, som ger ut trycksaken i fråga.






Inga kommentarer: