fredag 17 februari 2012

Nu järnvägar! Höghastighetståg Borås-Göteborg

De högre makternas gåvor till oss i Borås duggar tätt dessa dagar. I går meddelades att regeringen avslagit alla överklaganden och att det nu inte finns något hinder att bygga ut riksväg 40 till motorväg hela vägen till Ulricehamn. Nu har det saknats en dryg mil som har varit en smal och kurvig väg där omkörning inte är möjlig. I varje fall inte för dem som kör med hjärnan inkopplad. Om tre år räknar man med att den nya vägen är klar.
Om tre år kan man snabbare komma till Grodparken i Ulricehamn.

I dag kom så beskedet att Trafikverket i sina planer fram till 2021 vill börja bygga en snabbjärnväg mellan Göteborg och Borås. Nu återstår bara en liten detalj: att regeringen ger dem de 38 miljarder kronor de behöver för detta och några andra viktiga projekt. 

Göteborg-Borås är landets tredje största pendlingsstråk efter Stockholm-Uppsala och Malmö-Helsingborg. På de båda senare sker minst 50 procent av resorna med tåg, mellan Göteborg och Borås mindre än 5 procent. I bästa fall görs 25 procent av resorna med buss. Över 70 procent görs alltså med bil. Detta kan bara avhjälpas med en järnväg där tågen kan köra de dryga sex milen på lite mer än en halvtimme. 

Det blir också en baggis att dra banan vid Landvetter flygplats när man ändå är i gång och då får alltså Göteborg och Borås tågförbindelser med Landvetter. Det kommer att ta ungefär halva tiden jämfört med dagens bussar. 

En vettig satsning så det är bara att hoppas att Trafikverket får sin vilja igenom. 

Nu skall jag tamefan fira detta med ett glas whisky. Jag har lite Laphroaig kvar. Härligt rökig skotsk maltwhisky. Oooops! Den var så rökig att brandlarmet gick i gång. :-) 

I bästa fall kan de här långsamma tågen vara ett minne blott om 10 år när man åker till Göteborg. Då kan man åka på drygt en halvtimme. I dag tar det det dubbla. 

I onsdags var det när att en allvarlig tågolycka inträffade i Borås. Ett godståg skulle stannat vid en stoppsignal på Borås central för att invänta ett mötande tåg från Göteborg. Men det fortsatte förbi signalen men lokföraren såg den antagligen i sista stund så han slog till full broms. Därför lyckades han stanna innan han mötte resandetåget från Göteborg, som hade stannat vid en signal och då var det 50 meter mellan tågen. Översatt till tid var det några sekunder från en antagligen svår tågolycka. 

Nu inskränkte sig det hela till en dryg timmes trafikkaos eftersom godståget stod tvärs över stationen och gjorde att bara två spår kunde användas för tåg mot Varberg och ett för tåg mot Herrljunga. Mot Alvesta och Göteborg var spåren helt blockerade. På bilden ser vi godståget till vänster, sedan tåget mot Herrljunga som måste växlas över till spåret bredvid där tåget mot Varberg stod när jag tog bilden. Strax till vänster utanför bild i ovankanten står godstågets lok.

Lite mer om tillbudet och en klarläggande bild finns i Borås Tidning.

Klickar du på en bild så startas ett bildspel och bilden blir större. Vill du ha den ännu större så högerklicka på Visa bild i bildspelet.

Inga kommentarer: