lördag 25 februari 2012

Vi har fått en ny prinsessa



Det är rätt underligt hur svenska folket tagit till sig att kronprinsessan Victoria och prins Daniel nu fått en dotter. Och inte bara en dotter utan en prinsessa, en hertiginna och en tronföljare. Dessutom tydligen enligt alla som sett henne ett välskapat flickebarn.

Jag kan inte undgå att dras med i glädjen fast egentligen spelar det inte mig någon roll. Jag har inget emot kungahuset men jag skulle lika gärna se att vi hade en president.

Jag tycker det var kul att de valde att kalla henne Estelle. Ett namn som är ovanligt i Sverige och inte tidigare finns  i kungahuset. I familjen Bernadotte finns det dock eftersom Folke Bernadottes hustru hette just Estelle. Det lär faktiskt varit från henne som de valde namnet, men det tycker jag låter konstigt. Folke blev utesluten ur kungahuset när han gifte sig med en icke-kunglig person, så miljonärsdotter hon än var. Och rimligen borde väl kontakterna med kungahuset efter detta varit ganska frostiga.

Författaren och amatörhistorikern Herman Lindqvist gillade inte namnet.
- Det låter som en nattklubbsdrottning, sa han.
Jo, man associerar förstås till de preferenser man har. Sedan ändrade han sig:
- Det låter som en bakelse eller något.
Nattklubbsdrottningar vet jag inget om. Bakelser vet jag rätt mycket om, men jag kan inte erinra mig att jag någonsin ätit en Estelle-bakelse.

I dag gjorde Lindqvist dock ett försök till en kungspudel:
- Jag är ledsen om jag sårat dem.
Det är den typen av ursäkter som jag får gåshud av. Underförstått:
- Jag är ledsen för att de var så korkade att de tog illa upp.
Hade Lindqvist varit ung hade han sagt att det var ironi och det begriper inte kungahuset. Det är en otrevlig trend bland dagens ungdomar att de skyller sina misstag på ironi. Och inget för oss gamla stofiler att ta efter.

Anledningen till Lindqvists "ursäkt"  är tydligen inte ånger över att han glappat med käften (han har ju en viss vana vid det) utan omtanke om den egna ekonomin. Han har nämligen tjänstgjort som Victorias historielärare och nu antyds det från hovet att det finns andra som kan ta över den uppgiften.

Mina gratulationer till Victoria och Daniel samt lyckönskningar till prinsessan Estelle.  

1 kommentar:

Urban sa...

Vår nuvarande kungs pappa var best man när Folke Bernadotte gifte sig och Folke Bernadotte var vår nuvarande kungs gudfar. Sett på det viset är inte Estelle så konstigt.

(Dessutom kunde Folke inte bli fråntagen nån prinstitel eftersom hans pappa gift sig icke-kungligt.)