tisdag 8 maj 2012

Tunga Rallyt Väst, bussarna

Sju bussar deltog i Tunga Rallyt Väst. Jag börjar med några bilder på den finaste av dem. Åtminstone tycker jag det. Första bilden är tagen på väg till rallyt när vi stannat till utanför Björketorp för att kolla att oljan inte läckt  ut. Det hade den inte.


Bussen är en Volvo B513 med SKV-kaross från 1945. Den gick fram till slutet av 1950-talet som SJ 850 i Hässelby utanför Stockholm. Eftersom den blev inblandad i en olycka byttes fronten ut omkring 1960 till en front av mer typiskt 1950-talsutförande. Bussen rustades då också upp men kom aldrig i trafik mer utan hamnade så småningom i ett garage i Dalsjöfors utanför Borås. Där föll den tydligen i glömska och hittades igen när garaget skulle utrymmas 1980. Bussen togs om hand av anställda vid SJ Buss i Borås och ägs numera av Klubb Gamla 45an, som också vårdar den väl.

Här har vi kommit till kontrollen i Fjärås. 
 
En bild från ID-kontrollen vid Nordatlanten på Hisingen. Här skall vi gissa hur tung bussen blir om den står med framaxeln på fordonsvågen.
  

 Väl framme vid målet får vår buss stå på hedersplatsen utanför Volvo-museet och får sällskap av en 67 år yngre kamrat från samma tillverkare.





Så var det de andra bussarna. Helsingborgstrafikens museiförening ställde upp med denna Scania-Vabis B63 med Hägglunds-kaross från 1954. Under sin aktiva tid gick dessa bussar som SJ snabbussar och även i deras beställningskörningar.

En Volvo B638 med SKV-kaross från 1953 som nu ägs av en bussentusiast i Kumla. En gång i tiden gick den för Pontus Björks Åkeri i Fjugesta. 

Veteranklubben i Uddevalla har också en gammal SJ-buss men den är tre år yngre än vår buss, alltså från 1948. Det är också en Volvo B513 men karossen kommer från J Höglunds Karosserifabrik i Säffle, i dag kallat Säffle Karosseri och helägt av Volvo. Detta var den första som byggdes i lättmetall, något som skulle bli ett signum för karosseritillverkningen i Säffle. 

Magnus Knutsson i Jönköping har ett 20-tal veteranbussar, men alla är inte i trafik. En av dem som han gärna ställer upp med är denna Scania-Vabis BF76 med Hägglunds-kaross från 1966. Den gick tidigare för SJ Buss i Jämtland. 

Volvo Lastvagnar äger denna Volvo LV226 från 1954 med Skenninge-kaross. Bussen förvaltas av Volvo Veteranbilsklubb och har ett förflutet från Visby. 

Från Norge kom denna. Som norska veteranbussar brukar vara är den i toppskick. Det är en Volvo B615 med Knudsen-kaross från 1964.

Till sist ett par veteranbussar som inte deltog i rallyt men som fanns  vid målplatsen. Först en Volvo B755 med Hägglunds-kaross från 1964. Den tillhörde först Göteborgs Spårvägar men ägs nu av Spårvägssällskapet Ringlinien, som använde den för att köra passagerarturer mellan Vågmästareplatsen och Volvo-museet.

Inne på museet stod en av de vita bussarna som i slutet av andra världskriget under Folke Bernadottes ledning användes för att rädda skandinaver som satt i tyska koncentrationsläger. Volvo-museet skall i sommar ha en specialutställning om de vita bussarna. Bussen är från 1941, en Volvo LV727 med Hägglunds-kaross.

Därmed var rapporten från årets Tunga Rallyt Väst avslutad.

2 kommentarer:

sj buss kungsbacka sa...

Hej Staffan,fint upplägg som alltid där du är med, låt mig berätta lite mer omgående om 850 ,är på resa i rälsbuss mellan Borås -Ulricehamn, den gången kom jag bara till Dalsjöfors ,för garagdörrenstod öppen i det gammla sj garaget. Snabbt hoppar jag av ,kommer in i garaget där står den på sock o ber om luft i däcken verkstadsägaren hjälper mig, mycket trevlig man. Åker sedan tillbaka till Borås, upp till Broqvist SJ Buss han upply mig att den tänker han skänka till Volvo jub 1977 protest fr min sida vilket gör Broqvist ursingt förbannad o BER mig DRA åt Helvete ,jag var då glad att jag jobbade på Sj Buss Göteborg/ Kungsbacka hos Lasse Staaf en god mäniska . Den fortsattadelen kan du ju Vänliga Hälsningar RolfSchillen Kungsbacka

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Rolf!

Intressant att du hittade bussen redan i mitten av 1970-talet. Jag trodde att det var min far som hittade den när han omkring 1980 fick i uppdrag att åka ut och röja SJ bussgarage i Dalsjöfors. Bussen var naturligtvis känd för de anställda där men annars tämligen okänd för SJ Buss i Borås.

Nåväl, Broqvist ändrade uppfattning i varje fall efter detta och rekommenderade personalen vid SJ Buss att bilda en klubb för att ta hand om bussen. Det var 1981 och Klubb Gamla 45an är numera ägare till bussen, sedan Swebus (som tog över efter SJ Buss 1990) sålt den för 500 kronor.

Bussen blev aldrig skänkt till Volvo men den visas på deras museum från september till april.