söndag 6 juli 2014

Tågtrafik till Lysekil nu igen - efter nästan 33 år

Den 27 september 1981 gick sista tåget från Lysekil till Munkedal. Jag vet för jag var med tillsammans med ett 100-tal andra entusiaster. Sammansättningen var X7 226 och UB7X 4022. Det lär också ha varit sista användningen för denna fordonstyp i Göteborgs-området. Lokföraren hette Roland och tågmästaren hette Maj. Det var dock nära att det inte blev något sista tåg. X7-orna var nämligen mer på verkstad än ute på linjen och in i det sista var det ovisst om man skulle få ihop några fordon. Det hade ju varit snöpligt om sista tåget varit ersatt av buss.

Inte trodde jag då att jag skulle få åka reguljärt tåg på den sträckan igen. Järnvägen har legat kvar för godstrafiken och några enstaka extratåg som charter eller i samband med evenemang i Lysekil har körts sommartid. Under några år vid SJ hade jag hand om att bevilja de körningarna och det var alltid lika spännande om jag skulle få Banverkets tillstånd. Det gick nämligen inte att köra tåg som tåg på banan utan de fick köra som vagnuttagning och sådan får normalt inte medföra resande. Men för enstaka resor kan man få dispens och då är frågan vad "enstaka resor" är. Är körning till Lysekilsdagarna varje sommar en enstaka resa? Vad jag minns så gav dock alltid Banverkets trafikledning sitt medgivande.

Men från midsommar och fram till 9 augusti detta nådens år 2014 går det åter tåg mellan Munkedal och Lysekil. Nja, fortfarande är det ju inte tåg men numera heter det spärrfärd med resande. Jag kommer dock att skriva tåg i det här inlägget - det är så de ser ut och det är så folk i allmänhet kallar dem.

Västtrafik har varit entusiastiska för att få i gång denna trafik och de tillstånd som behövdes fixades snabbt. Men sedan gick det snett någonstans i marknadsföringen så tågen hemlighölls till en dryg vecka före trafikstart. Det har därför inte varit så många resande hittills - sällan har det varit över 15.

Tåget, f'låt spärrfärden, får inte framföras fortare än 40 km/tim och den 35 kilometer långa resan tar därför exakt en timme. Bussen går cirka 10 minuter snabbare, men det går inte så många bussar på den här linjen. Den normala vägen Göteborg-Lysekil är via färjeförbindelsen Finsbo-Skår.

Det går två dag i varje riktning per dag och det sista i varje riktning har anslutning med SJ 2000 från respektive till Stockholm i Munkedal. 

I onsdags passade jag på att åka banan och det blev en mycket trevlig resa, inte minst tack vare den trevliga personalen. Både lokföraren och tågvärden gillade att tjänstgöra på banan med det lugna tempot och väl tilltagna rasterna.

Jag hade lyckats läsa fel i tidtabellen (typiskt för en som haft tidtabeller som hobby sedan 5-årsåldern och jobbat med tidtabeller i 40 år)  så det tåg jag hoppades hinna med i Munkedal visade sig inte gå förrän på lördag. Så jag tog bilen till Lysekil och råkade ut för ett parkeringselände. Jo, det fanns gott om p-platser men man fick bara stå där i fyra timmar. Det var rätt dyrt också. Så jag körde ner mot hamnen och hittade en parkering där man fick stå 24 timmar. Dessutom avgiftsfritt.

Det var några hundra meter att gå till stationen och där stod tåget och väntade. Det skulle stå där två timmar innan det återvände.
 

Men klockan 12.30 avgick vi mot Munkedal och en timme senare var vi där. 

Hit kom också tåget från Uddevalla till Göteborg. Några stycken bytte till detta tåg. Själv gick jag till kaféet mitt emot stationen och tog en fika. Efter 55 minuter skulle tåget återvända till Lysekil. 

SJ 2000 från Stockholm kommer in till Munkedal och de som skall till Lysekil måste byta tåg. Men det var det ingen som gjorde. 

SJ 2000 fortsatte efter ett kort uppehåll mot Strömstad och fem minuter efteråt kunde vi avgå ett par minuter senare.  Första biten är nämligen gemensam för linjerna till Lysekil och Strömstad.

I Lysekil stod bilen och jag hämtade den men kom på idén att jag skulle följa tåget och fotografera det på vägen. Det gick ju bra eftersom det gick så sakta och landsvägen och järnvägen dessutom i stort sett följs åt. Här har vi tåget i Lyse. 

Tåget passerar Brastad. 

I Hallinden har det gamla bangårdsområdet blivit rejält övervuxet. 

Dagens sista tåg kommer in i Munkedal.  Det skall nu vänta nästan en timme i Munkedal innan banan blir ledig så att det kan fortsätta som tjänstetåg till Uddevalla för nattuppställning. Nästa dag kommer ett annat tågsätt upp från Göteborg för att gå på Lysekil. Första tåget för dagen utgår nämligen från Göteborg klockan 07.40.

SJ 2000-tåget har varit i Strömstad och vänt och är nu på väg mot Uddevalla och Stockholm igen. 

Jag fick köra tåget en liten bit.  Nja, inte riktigt men lokföraren var i alla fall hygglig nog att låta mig prova förarstolen under uppehållet i Munkedal och dessutom fotograferade han mig.

Personalen på tåget njuter av solen under uppehållet i Lysekil. Från vänster lokförarna Anders och Torbjörn samt tågvärden Therese.

Passa på att prova tåget till Lysekil nu i sommar. Visserligen har Västtrafik lovat att tåget skall gå minst två somrar till men man vet ju aldrig. Blir det inte fler resande så...


Inga kommentarer: