lördag 21 juli 2012

När ingen annan kom fram

I torsdags hände det som inte får hända vid Trafikverkets driftledningscentral i Göteborg. Det blev transmissionsfel i hela trafikledningsområdet, alltså Västergötland, Bohuslän, Dalsland och det mesta av Halland liksom delar av Småland. Detta innebar att tågledarna tappade all kontroll över tågtrafiken och så gott som alla tåg fick stoppas.

Dock inte riktigt alla. Det finns nämligen något som heter stationsautomat som gör att tågen kan gå fram tills det händer något. Tågmöten och sådant klarar automaten av även om det inte blir finlir utan det tåg som först kommer fram till  stationen får gå åt sidan och invänta mötet hur viktigt det än är. Så länge manuellt ingripande inte behövs fungerar det alltså utan att säkerheten äventyras. Så länge det är en station med bara ett mötesspår går det bra, stationsautomaten klarar att lägga växlarna rätt och stoppa det tåg som kommit först. Men när det gäller större stationer blir det genast lite krångligare.

Nu när så gott som alla tåg stannade så tog sig i alla fall NSB:s tåg mellan Trollhättan och Oslo fram hela vägen till Norge och väl över gränsen fungerade allt normalt igen. Så långt är det inte så konstigt men det konstiga är att tåget som gick Oslo-Trollhättan två timmar senare klarade sig ända till Öxnered. Det var naturligtvis till största delen tur och kändes lite som högsta vinsten för oss som känner lite ansvar för att tågen tar sig fram.

I Trollhättan stod bussar och väntade eftersom banan mellan Trollhättan och Göteborg redan var avstängd på grund av banarbeten. Dessa skickades upp till Öxnered så att de var där när tåget kom in. Två av bussarna kördes sedan till Göteborg direkt via E6 medan en tredje gick via Trollhättan för resenärer dit och därifrån. Bussarna som gick E6-an kom till Göteborg 10 minuter före tiden. Inte dåligt en kväll när minst 5 000 resenärer blev mer än 4 timmar sena.

Tåget  fick sedan stå i Öxnered och vänta och det gick bra sedan stationsvärden i Trollhättan furnerat lokföraren med en pizza. Vid 23-tiden började rapporter strömma in om att tågen började gå igen och felet var avhjälpt, men Trafikverkets information, som inte visade några under av saklighet denna kväll, talade fortfarande en halvtimme senare om att det fortfarande var stopp och ingen prognos fanns för när det skulle vara klart.

Strax före midnatt mellan 12 och 13 augusti öppnas tågtrafiken mellan Trollhättan och Göteborg igen och då tas en nybyggd linje norr om Älvängen i bruk. Bland annat går den genom den 1,8 kilometer långa Kattlebergstunneln. Första tåg på den nya linjen blir - NSB  förstås!


 Tåget som tar sig fram när nästan alla andra inte gör det.


Inga kommentarer: