måndag 29 oktober 2012

Att vara staty i Vara kan vara ett äventyr

I går kväll blev jag uppringd av en glad journalist vid Nya Lidköpings Tidning. Hon berättade att statyn "Hästhandlaren" i Vara hade blivit stulen. Jag undrade förstås vad jag hade med det att göra men hon fortsatte att berätta att jag hade ett foto på statyn i fråga på min blogg så hon frågade om han fick använda den i artikeln. Jovisst, jag brukar inte säga nej till något sådant om bara jag får vederbörliga credits för bilden, alltså att det står Foto: Staffan Sävenfjord. Så nu finns min bild både på NLT:s webbsida och i dagens pappersupplaga.

Nya Lidköpings Tidning

Blogginlägget

Man kan ju med skribenten verkligen fråga sig vitsen med att stjäla en staty och sedan kasta den i en trädgård i Gråbo mer än fem mil därifrån. Men vi får väl glada åt att den kommit till rätta. Vara behöver sina skulpturer och de behöver sitt Conditori Nordpilen. 

Apropå Vara kan jag också meddela att jag kommit överens med konstnärinnan Katharina Grosse att hon får använda mina bilder på stationshuset "The Blue Orange" i Vara. Hon och hennes assistent Kathleen hade sett detta blogginlägg och blev förtjusta i bilderna. Dock är det andra bilder med högre upplösning som jag tog senare som de nu får använda. Bland annat finns de på Katharina Grosses hemsida. De kommer att dyka upp i fler sammanhang.

Ibland är det rätt kul att blogga...

2 kommentarer:

Ulf Nyström sa...

Nordpilen?

Staffan Sävenfjord sa...

Nu skall redaktören inte vara sådan bara för att jag påpekat korrekturfel i GP vid ett antal tillfällen. Fast conditoriet heter Nordpolen förstås. :-)