fredag 8 februari 2013

Tåg i tid - 100 procents punktlighet Oslo-Göteborg

Punktligt tåg.

I början av 2005 började Tågkompaniet ha driftsansvaret för tågen Oslo-Göteborg på svensk sträcka. Jag kom in i detta redan från början och lämnade uppdraget definitivt i december 2012. Under den tiden ingick att varje 7-dagarsperiod torsdag - onsdag göra en punktlighetsstatistik för tågen och analysera alla förseningsorsaker. 

Under tiden har utfallet varit olika men jag skulle uppskatta att medianvärdet legat på 80 procents rättidighet. Lite bättre blev det i augusti 2012 när stora delar av dubbelspåret Göteborg-Trollhättan togs i bruk och ännu bättre i november när ännu mer dubbelspår togs i bruk. Den 9 december ändrades tidtabellen med upphottade körtider och betydligt fler tåg som skulle få plats på banan. Jag var lite orolig att det skulle bli dåliga siffror då igen, men det gjorde det inte. Det har i stort sett blivit bättre och bättre och nu perioden 31 januari - 6 februari blev det all time high: Alla de 40 tågen var i rätt tid. Och inget av dem var inställt.  

Med tåg i rätt tid menar man tåg som varit högst 5 minuter försenade. Sju tåg var 1-5 minuter försenade. Resten ankom exakt enligt tidtabellen eller ankom tidigare än vad som stod i denna. Bäst var morgontåget från Oslo den 1 februari, som var 12 minuter tidigt vid ankomsten Göteborg.

Så räknar man på Tågkompaniet alltså. SJ har börjat räkna med att tåg som är högst 15 minuter försenade är i rätt tid. Då får man naturligtvis betydligt fler tåg som är det. Men de skyller på att flyget räknar så. Det må vara, men när är ett flygplan framme egentligen? När det sätter hjulen i marken, när det dockar vid gaten, när man kan börja lämna planet, eller? Senast jag flög med Ryanair till Alicante landade vi förvisso i rätt tid men sedan fick vi vänta en timme på att bagaget skulle dyka upp på bandet. 

Tråkigt att det inte var jag som fick sammanställa statistiken för Norge-tågen men jag kan ju glädjas med min efterträdare. 




Inga kommentarer: