söndag 8 september 2013

Så mycket sämre

Lördagsunderhållning i SVT. På något sätt framkallar bara själva uttrycket rysningar hos mig.

I går var det dags för SVT:s nya satsning "Alla tider hits". Någon övervintrad sopa hade kommit på idén att göra ett program där artister sjunger gamla svensktoppslåtar i nytt arrangemang. Låter det bekant? Jo, TV4 har en liknande satsning om än inte just nu. Bara att de gör den "Så mycket bättre".

Det var ett par låtar av Per Gessle (går väl ändå att variera lite), Mauro Scoccos "Sara" och ett par till som jag redan glömt. Det var folkkära artister som Jessica Andersson och Christer Sjögren. Och några lite mer udda som Tomas Andersson Wij och Maia Hirasawa, mycket trevliga personer men lite påfrestande i att man alltid skall framställa deras duktighet. Tomas Andersson Wij skall ha credits för att han alltid klär sig snyggt - det är något som många kollegor borde ta efter - men jag har ändå svårt för hans "tolkningar". Ännu svårare har jag för programledare som höjer artisterna till skyarna. Hade man inte sett vilka de var utan bara hört presentationen hade man trott att de fått ihop Paul MacCartney, Frank Sinatra, Bruce Springsteen, Rolling Stones och Johnny Cash.

Programledare var Niklas Strömstedt och Karin Adelsköld. Om en av dem har jag inte så mycket elakt att säga. Han är alltid lugn och har en sympatisk framtoning och kan ställa de rätta frågorna. Om den andra undrar jag om SVT:s programledare har tagit slut. En ståuppkomiker är inte nödvändigtvis en bra programledare. Lika lite som en hjärnkirurg nödvändigtvis är en bra psykiatriker (var fick jag den liknelsen från?).

Adelskölds uppgift var att rapportera på det som kommit in från en app som kan ladda ned och rösta löpande i programmet och hela tiden ändra vad de röstat. Så det föreföll rätt meningslöst att rapportera ett löpande resultat. Och vem tusan är intresserad av att det mest är ensamstående kvinnor i åldern 36-60 år i Västernorrland som röstat på Christer Sjögren. Det hade jag nästan kunnat räkna ut i förväg.

Nästa lördag blir det TV4 och Körslaget. Eller en god bok.

Inga kommentarer: