lördag 19 april 2014

Ett jätteprojekt avslutat

I mars 2011 scannade jag in den här diabilden.

Swebus 3059 OPM 433 Volvo B10M Van Hool Alizée. Göteborg: Nils Ericsonsplatsen 1991-04-13.

Det blev starten på ett långt projekt, som skulle ta drygt tre år. I dag blev jag nämligen färdig och nu har jag scannat in hela min samling av 17 595 diabilder. I digitaliserad form blev det 20 Gigabyte. 

Jag har ägnat varje förmiddag då jag inte haft något annat för mig till detta. Det har tagit mig 880 timmar totalt. Men nu är samlingen räddad för eftervärlden. Givetvis tar samlingen stor plats när den är i diaform och jag kan nu skicka samlingen till destruktion eftersom den är säkert bevarad på hårddisken i datorn och externa hårddiskar. Inte tar någon plats att tala om heller. 

Jag fotograferade med diafilm 1984-1997, då jag övergick till prints (vanliga färgkort). De senare hade då blivit så pass bra att man inte förlorade så mycket i kvalitet. Och de hade den fördelen att de tog mindre plats. Inte heller behövde man ta fram diaprojektor och filmduk och mörklägga rummet för att se dem.

Sommaren 2004 kom nästa steg i utvecklingen: jag övergick till digitalfoto. Det var naturligtvis revolutionerande. Nu kostade fotograferingen nästan ingenting. Att framkalla en färgfilm med kopior kostade omkring 150 kronor. Då var det 36 bilder på filmen. Det blev alltså drygt fyra kronor per bild. Sedan kostade ju filmen en del också. Till skillnad från minneskortet i digitalkameran kunde den bara användas en gång. 

Men i dag kunde jag alltså scanna in den sista av alla mina diabilder. Det blev denna:

Borås Miniatyrånglokssällskap (BMÅS) inviger sin bana vid Sandlid 1986-08-02.

BMÅS bedriver för övrigt alltjämt verksamhet vid banan. Bana och fordon är i skala 1:8 och det innebär att en människa inte kommer in i fordonen men man kan åka med sittande "utanpå" fordonen. Även lokföraren sitter utanpå sitt lok men ångloken eldas precis som ett i fullskala. 

Det där tarvar nog ännu ett par bilder: 



Jag har inte besökt anläggningen vid Sandlid sedan den gången - och då bodde jag inte ens i Borås. Men i sommar skall det bli av att jag besöker den igen. Nu har jag ju fått tid över... 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm, Om du vill att bilderna skall vara bevarade för framtiden bör du bevara orginalen. Spårvägssällskapet har tidigare talat om att samla in bilder för att bevara för framtiden. Tanken är då att skanna in bilderna och sedan förpacka orginalen och frysa in dem. Har du lokaltrafiksbilder så kolla om de är intresserade.

Chrsiter J

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Christer!

Så länge jag har plats tänker jag försöka bevara originalen. Spårvägssällskapet vill ha diorna monterade i glaslösa ramar så det blir ett enormt jobb att byta ut ramarna på så gott som alla jag har eftersom jag har dem inom glas. Nya ramar kostar ungefär en krona styck så det blir dessutom en hög kostnad. Cirka 20 000 kronor om jag tar buss- och spårvägsbilderna.

Jag har inget hopp om att någon förening - eller privatperson - vill ta hand om alla diaoriginalen ens på tåg, bussar och spårvagnar men däremot är chanserna stora att de bevaras om de ligger digitalt.