torsdag 17 april 2014

Jazz på skånska

I dag kom Busstidningen i brevlådan. Återigen ett trevligt och läsvärt nummer och Torsten Hallberg har nu efter drygt ett år som tidningens redaktör funnit formen. Han är numera också en av ägarna till tidningen sedan min gamle vän Bjarne Wilmarsgård i höstas med ålderns rätt drog sig tillbaka och sålde sin andel. Fast det är klart att de höjder som tidningen nådde när jag medverkade i den (den hette då Bussbranschen) når den ju inte. :-) Jodå, Torsten fanns också med på den tiden.

Det var en artikel jag fäste mig särskild vid. Den handlade om en bussförare vid Nobina i Malmö, som kör tätortstrafik på halvtid. Resten av tiden ägnar hon åt musiken och framför allt att sjunga jazz. Klart jag blev intresserad och letade om hon fanns med i Spotify. Och visst gjorde hon det. Anna-Mia Barwe heter hon. Jag blev stormförtjust direkt i hennes sång, i synnerhet när hon sjunger jazz på skånska.

Hon bor i Malmö och är uppväxt där men talar normalt en dialektfri svenska. När hon sjunger så gör hon det dock gärna på skånska. Tvärtom är ju annars betydligt vanligare. Även titlarna är på skånska så Sweet Georgia Brown blir Svitt, jordi och brun. That's amore blir De' e' tjarrlek. Dinah blir Daj nä! och A Nightingale Sang in Berkeley Square blir En näktergal sjöng i Folkets park. Ain't She Sweet blir Enskild svit. The Lady Is A Tramp blir Ledi' vissa trampHoneysuckle Rose slutligen blir "Han e' Sackaros" (inte "Har ni cykellås" som Charlie Norman brukade säga). 

Ni som har Spotify sök på Anna-Mia Barwe och njut. Ni andra för trösta er med ett smakprov från Youtube Åtta små ord (Three Little Words). 

Lite mer om Anna-Mia kan läsas på hennes hemsida


Inga kommentarer: