tisdag 9 september 2014

En kristdemokrat som får lämna - och inte fattar varför

I Blekinge finns en politisk stjärna vid namn Anne-Sophie Lainesdotter Emilsson. Eftersom namnet är långt kommer jag i fortsättningen att benämna henne som ASLE. Att det (om än med en liten felstavning) är ett mycket lämpligt namn på en sådan människa är en händelse som ser ut som en tanke.

ASLE är alltså toppnamn för Kristdemokraterna i Blekinge och enligt Aftonbladet (och flera media) har hon stulit 500 kronor från en gammal kvinna. Den senare hade glömt sin plånbok på bandet i matvarubutiken och det såg ASLE och tog plånboken. Övervakningskameror filmade alltsammans och hon kunde också identifieras.

År 2012 dömdes hon för stölden. Hon dömdes också att betala 500 kronor till Brottsofferfonden. Det struntade hon dock i med motiveringen att hon inte hade några pengar. Men förlåt mig nu, var det inte just 500 kronor hon hade stulit. Hon kunde väl använt de pengarna.

Okej, vi kan alla göra dumheter. Är det olagligheter så straffas vi för dem. Meningen är sedan att man skall vara ångerfull och det är också ASLE. Säger hon, vill säga. Men sedan är hon för dum för att verkligen fatta. För det kan väl inte vara att hon är smart.

Hon hade tänkt lämna in plånboken till polisen, sade hon, men det blev tydligen inte av. Men snälla ASLE, du är politisk expert på just brott och då borde du väl veta att en plånbok som man "hittar" i en affär skall lämnas till affären. Det hade väl inte heller precis krävt någon Einstein för att räkna ut att om det ligger en plånbok kvar på bandet och om det står en äldre dam framför så är det hennes plånbok.

När Aftonbladet frågar henne om hon tyckte domen var fel så svarar hon: - Nej, jag tog mitt ansvar för den äldre kvinnans skull. Hon menar alltså: - Jag har inte begått något brott för jag tänkte ju lämna in plånboken men jag ber om ursäkt för att den äldre kvinnan uppfattade det som en stöld.

Nu har ASLE fått gott om tid att tänka eftersom hon lämnat alla sina politiska uppdrag efter begäran från partiet.

Det finns fler exempel på märkligt politikerbeteende. Jag är glad att tidningarna ägnar tid åt att klarlägga detta.


Edit: 
Jag ser nu att ASLE har stängt både sin blogg och sin facebook. De var öppna i går så det här är alltså något hon gjort när nu det börjar hetta till. Enligt uppgift innehöll dessa båda bortförklaringar för hennes beteende och det vill hon väl inte stå för nu. I dag skulle detta bara framstå som sällsynt dåligt omdöme. Vilket hon redan visat så det hade väl inte varit så farligt om det fått stå kvar.

Jag blir så trött... Och förbannad... KD har visserligen uppmanat henne att dra tillbaka sina kandidaturer inom partiet vilket hon också har gjort. Men jag har inte sett något officiellt uttalande från KD med tydligt avstånd från det inträffade. Borde inte ett sådant ha kommit, Göran Hägglund?

Inga kommentarer: