onsdag 30 juli 2008

En resenärs öde i ett öde Öxnered

I söndags när jag satt på hotellrummet i Göteborg ringde Mia från Öxnered och sa att det satt en dam där som åkt med SJ och skulle till Fredrikstad. Hon hade kommit med ett kraftigt försenat tåg till Göteborg och missat ersättningsbussarnas ordinarie avgångstid med över en timme.

Vad gör då SJ? Jo, sätter henne på nästa buss till Öxnered där det naturligtvis inte finns något tåg till Oslo. Det sista för dagen har gått mer än en timme tidigare.

Detta är egentligen inte ett fall för oss på Tågkompaniet men jag har svårt att låta bli att engagera mig. Jag ringer upp SJ:s riksdriftledning och får efter lång tid av upptaget ett svar. Två förslag lämnas: att hon åker med en av våra bussar tillbaka till Göteborg och efter några timmars väntan kliver på nattåget till Oslo. Detta stannar inte i Öxnered och för övrigt så är 5-6 timmars väntan i Öxnered inget som man önskar ens sin värste ovän. Eller att hon på SJ:s bekostnad får hotell i Trollhättan och åker vidare nästa dag. Taxi är uteslutet.

Jag ringer upp damen som säger att hon måste komma fram eftersom hon skall jobba på sjukhuset på natten. Jag lovar att kontakta SJ igen men det är stört omöjligt att komma fram på telefon trots att jag har tillgång till de interna numren. Damen får därför numret till SJ:s kundtjänst och det lyckas bättre. Efter mycket om och men får hon sin taxi men bara till Uddevalla. Där får hon byta till Västtrafiks buss till Strömstad. Och så skulle det bli taxi igen till Fredrikstad.

Ett resenärsöde som hade sin grund i att bron över Göta kanal vid Norsholm inte ville gå ned igen efter ett lyft. Sådant kan hända, men man kan ju undra hur det kan hända att SJ skickar resenärer till Öxnered utan att förvissa sig om att de kommer vidare därifrån. Bussen hon skulle åkt med gick från Göteborg 17.10, bussen hon verkligen åkte med gick 18.35.


En kommentar har influtit till det jag skrev förut om att jag skickar 75 bilder från Grönlands-resan, varav kanske fem kommer i tidningen. Vederbörande tycker att jag själv skall välja ut 20 bilder. Visst kan jag göra det men chefredaktören vill ha många bilder att välja på. Dessutom brukar han nästan alltid välja dem jag själv tycker bäst om.

Inga kommentarer: