måndag 15 september 2014

Vägmästare?? - Min syn på valet

Ny vägmästare? Bild från Wikipedia.

Enligt SVT:s Text-TV är denne man efter valet i går vägmästare. Jag trodde att valet gällde platser i riksdagen, landstingsfullmäktige och kommunaldito. Inte att man börjat välja till vissa yrken också. Men det kanske inte vore så dumt om vi fick välja vägmästare inför vinterns snö och halka. 

Varför säger alla för övrigt att Sverigedemokraterna blir vågmästare? Vågmästaren efter gårdagens riksdagsval måste ju vara Stefan Löfven. Det är han som skall sköta vågen. Sverigedemokraterna blir möjligen tungan på vägen. Men 99 procent av alla journalister och statsvetare säger och/eller skriver fel. Varifrån kommer alla statsvetare så här i valtider förresten? Och var var Sören Holmberg i går? Det blir så tomt när han inte säger vad jag - och så gott som alla andra - redan sett på de redovisade siffrorna. Sådant stärker mitt självförtroende.

Nåväl, den unge mannen med den snygga benan heter Jimmie Åkesson. Det var han och hans parti Sverigedemokraterna som blev valets segrare i går. Det kan man inte komma ifrån men det behöver man inte fördenskull tycka om. 

Nu uppstår att besvärligt läge. Det är ju nämligen så att inget av de båda blocken är tillräckligt stort för att ensamma bilda en majoritetsregering. Om nu Gudrun Schyman och hennes Feministiska Initiativ tagit sig in så hade möjligen det partiet kunnat liera sig med det rödgröna blocket. Eller Alliansen. Det hade nog inte spelat så stor roll för Gudrun vilket det blivit. Det skulle Sverigedemokraterna kunna göra också men såväl Löfven som Reinfeldt har förklarat det som otänkbart. Och det tror jag att Jimmie tycker också. Jag vet att jag tycker så också. 

Nåväl, vi har haft minoritetsregeringar förr. Perioden 2010-2014 t ex. Så jag förstår inte varför detta plötsligt skulle bli så ödesdigert. 

Opinionsundersökningar har sedan länge förutspått att valresultatet skulle bli ungefär som det blev. Möjligen att  Alliansen gjorde ett något bättre val än vad som sagts i undersökningarna och de röd-gröna något mindre. Samt att Sverigedemokraterna blev lite större. Så jag förstår inte varför valresultatet för alla - inklusive alla partiledare (utom möjligen Åkesson) - blev en sådan överraskning. 

Nåväl, min gamla kollega och ibland läsaren av denna enkla blogg Lars Ohly (vi har ju jobbat vid samma företag) var otroligt glad för att Reinfeldt nu inte får fortsätta som statsminister. Jag håller inte med honom. Jag tycker att Reinfeldt varit en bra statsminister. 

Nu gäller det då att se om Stefan Löfven klarar den rollen under ännu besvärligare förhållanden än vad det var för Reinfeldt. Kanske, kanske inte. Löfven har lyckats hålla sig väldigt lugn så det är svårt att säga vad han har för kapacitet. Men lycka till! Och behåll gärna Rut-avdraget och den låga restaurangmomsen. Glöm inte heller det ni lovat om utbyggnad av järnvägen. 

Vem blir förresten ny infrastrukturminister efter Catharina Elmsäter-Svärd? Ja. det finns ju många lämpliga kandidater. Anders Ygeman t ex. Bara det inte blir Gustav Fridolin. 

Jag blev förresten uppringd av Stefan Löfven i går. Jag hade på sociala media kommenterat att hans tåg blivit stående i Skövde i lördags. Orsaken var att ett annat tåg kört på en person söder om Skövde och då blir förstås järnvägen avstängd till dess att räddningstjänsten och polisen klarat av sitt arbete. Så jag trodde det var därför han ringde mig. 

Men så var det nu inte. Det vill säga det var Stefan Löfven men eftersom jag inte lyckades avbryta honom med min fråga hur han hade tid att ringa till just mig gick det så småningom upp att det var ett inspelat meddelande. Vad han ville vet jag inte för jag lade på luren. Som det fortfarande brukar heta. 

Ringde mig i går (bild från Wikipedia).


Inga kommentarer: