fredag 10 oktober 2014

Kvällspromenad till stranden i Torrevieja

Återigen har jag varit en vecka i Spanien i Torrevieja och hälsat på min fd kollega och synnerligen gode vän Roger och hans fru Tanja. Som vanligt blev jag gästfritt mottagen vilket jag härmed passar på att tacka för.

Torreviejas vapen. Bild från Wikipedia

Resan dit gick bra även om det började lite snett med att taxin som var förbeställd till klockan 08.00 för att köra mig till Säve flygplats (eller Göteborg City Airport som den av någon obegriplig anledning heter) inte dök upp. Samtal till Taxi Borås och bekräftelse på att den var på väg. Men det dröjde och då ringde taxiföraren:
- Hade inte du beställt taxi? Jag står här utanför och väntar på dig.
Det var bara det att jag såg genom fönstret att ingen taxi stod där. Vi kom snart på att taxin stod utanför nummer 75 och väntade. Och jag bor på 45! Men jag hade god tid på mig så det gjorde inget.

Sedan blev det en perfekt flygresa med Ryanair till Alicante och rätt lång väntan på väskan innan jag träffade Tanja vid det där deprimerande repet ni vet som skiljer allmänheten från dem som har flugit.

Ankomst till Torrevieja vid 17-tiden och på kvällen tog vi en promenad ner till stranden Playa de la Mata vid Medelhavet.

Calle Aquiles ner mot havet. Observera den svarta katten i nedre vänstra hörnet. 

Calle är inte han som äger gatan utan det spanska ordet för just gata. Men det finns privata gator. En av dem är denna. 

Många tror kanske att förbud är något som är typiskt de nordiska länderna (utom Danmark då) medan allt är fritt nere i södra Europa. Men för den här privata simmingpölen gäller tio förbud och ett påbud. Klickar du på bilden med mushjulet blir texten fullt läsbar.

En av Torreviejas stadsbussar kommer i full fart nerför backen just som vi passerar den breda Calle Vial de Ronda. 

Calle Mimosas. Det finns många fina hus i Torrevieja. Många av dem är till salu till förhållandevis överkomliga priser. 

Så har vi kommit ner till stranden och Roger tog denna bild på "Den gamle och havet". 
 

Det hade varit rejält oväder i Torre några dagar innan min ankomst och havet var fortfarande rätt upprört.
 

Om man tyckte det blåste för mycket gick det att få  något värmande på en av de många restaurangerna utmed playan. Till exempel den hör med en kvarn på taket. El Molino betyder just kvarnen.

På den här bilden kan vi se hur kraftiga vindar tillsammans med havsvattnet gjort svåra skador på delar av stranden. Men det fanns mycket att ta av så det mesta lämnades oskadat.


Fortsättning följer. Inlägg från förra årets besök i Torrevieja hittar du om du klickar på "Torrevieja" i raden "Etiketter" längst ned.  Eller också här.






Inga kommentarer: