måndag 20 oktober 2014

Tidig kvällspromenad till La Mata

Det var sista kvällen för mig i Torrevieja, åtminstone för den här gången. Så vad hitta på i den ljumma kvällningen? Grannen Jenny föreslog att vi skulle promenera till La Mata. Ett lagom mandomsprov för mitt knä så här den sista dagen, så jag tillstyrkte.

Vi valde att gå genom Vattenkvarnparken, en uppskattad oas mellan Torrevieja och La Mata. Uppskattad inte minst av traktens herrelösa katter. Sex stycken njuter av värmen på muren.

Vegetationen i parken är intressant.
 
 

Så framme i La Mata, där bland detta hus där arkitekten verkar ha fått härja fritt finns på Avenida de Suiza ("Schweizarnas aveny").

Avenida de Los Europeos ("Europeernas aveny") leder ner mot havet. 

På Avenida de Francia ("Fransmännens aveny") finns detta stora hus. Hyreshus höll jag på att skriva men i Spanien brukar man få köpa sin lägenhet.
 

Där avenyn tar slut finns en park och där spelades det boule som så ofta i Spanien. Eller pétanque som de säger här. 

Roger, som själv är duktig på pétanque, följer intresserat spelet. 

 Och även Isa är intresserad.

Vi fortsatte in mot centrum och jag övervägde om jag skulle ta bussen tillbaka, men attans: där kom den och jag som befann mig mellan två hållplatser. 

Så det fick bli en öl med gänget på en uteservering i stället. 

Så var det då hemvägen och nu hade jag fått nya krafter så det blev promenad hem också. Den här gången via stranden Playa de la Mata. 

Vi lämnar La Mata bakom oss. 

En uteservering på stranden som för tankarna till Afrika. 

Nästa dag blev det uppstigning mitt i natten - klockan ringde 03.30. Flyget skulle gå från Alicante klockan 07.10 och jag vill gärna vara i god tid. Roger och Tanja skjutsade mig till flygplatsen och där fungerade allt mycket bra.

På utsatt klockslag lyfte Ryanairs plan och flög över Mallorca innan det svängde norrut och landade på Säve en kvart före utsatt tid. Noterade att vi hade en svensk styrman.

Vid Säve väntade Taxi Borås och det visade sig att det var en gammal kompis som hade fått uppdraget att hämta mig. Han var glad eftersom han på ditvägen haft en körning Borås-Landvetter och med min åkning var dagskassan därmed räddad.

Hemma igen strax före klockan 12.00 och kunde konstatera att allt stod rätt till.


Tidigare inlägg från mitt besök i och runt Torrevieja liksom från förra årets besök i staden hittar du om du klickar på "Torrevieja" i raden "Etiketter" längst ned.  Eller också här. 

Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.



Inga kommentarer: