fredag 5 december 2008

Ett hyggligt försäkringsbolag

I morse ringde Mats Klasson Bil AB i Ulricehamn. Det är där jag har min Toyota på reparation. Det var mer skador på framaxeln än vad de först hade trott och nu behövdes det ännu fler delar. De kommer på måndag så på tisdag kan bilen vara tillbaka hos husse igen. Kanske.

Men nu sprang också kostnaden i väg. En bra bit över 5 000 kronor, där självrisken på vagnskadegarantin ligger. Nu gjorde jag en skadeanmälan i somras, men då allt tydde på att jag bara kommit undan med en punktering så höll jag inte reda på skadenumret. Och inte heller kvittot på vad däckbytet kostade. Nåväl, det var bara att ringa Folksam igen och berätta vilken slarvig kund de har. Vi som såg Sverker i Plus i onsdags vet ju hur svårt det kan vara att övertyga ett försäkringsbolag. Det handlade om en försäkringstagare som inte blev trodd av sitt försäkringsbolag - dock inte Folksam - när han hävdade att bilen blivit stulen. Sverker drog förstås på med stora släggan och så "Skall det vara så?" och "Men du" vardera minst fem gånger. Som vanligt utan att lyssna på svaren från försäkringsbolagets representant, som så gott som i klartext sa "Vi har mycket tydliga indikationer på att vi är utsatta för ett bedrägeri". Fast hon lindade in det förstås.

Hur skulle jag nu övertyga Folksam att jag inte hittat på den här skadan för att få pengar? Det var inga problem alls. Jag fick tag i en mycket trevlig kille, han hittade min gamla skadeanmälan och "bjöd" på däcket genom att sänka självrisken med motsvarande belopp - utan kvitto. Och så gav han ett par goda råd: "Be dem titta på det och det också, det kan ha blivit skador där också". Så smidigt kan det gå om man får tag i en handläggare som råkat hamna på precis rätt plats i livet.

Så några dagar till får jag vara miljösvin och köra min fars RAV-4. Trevlig bil det också - och egentligen drar den bara någon deciliter mer per mil än min Corolla. Dessutom är de förvånansvärt lättmanövrerade de där klumparna. Den är mycket lättare att parkera än Corollan. Jag är parkeringspedant så jag vill stå exakt i rutan. Med RAV-en gick det efter andra försöket. Med Corollan kan det behövs fem justeringar innan den står så jag blir nöjd. Jag var i Sveriges parkeringsvänligaste stad i dag med RAV-en. Det är Alingsås. Hur många fria parkeringsplatser som helst i centrum och bara en enda lapplisa. Vad hon nu gör? Kollar så att man inte står mer än två timmar kanske? Därför fick jag möjlighet att prova på att parkera bilen ett antal gånger.

Nu är det fredag med På spåret igen. Ni har väl sett trailern där Björn Hellberg inte kan hålla sig för skratt. I Carin 21.30 i onsdags visades vad det var som föranledde denna munterhet. Det var Robert Aschberg som berättade en fräckis. Så ful att inte ens jag skulle drömma om att berätta den vidare.

Inga kommentarer: