torsdag 4 december 2008

Bilen på verkstad

Jag känner mig lite handikappad för tillfället. Min kära Toyota Corolla Verso är nämligen på verkstad. Jag lämnade den på service i Ulricehamn i tisdags, åkte sedan till Göteborg för ett par möten och tänkte sedan ta vägen tillbaka till Ulricehamn för att hämta min skatt. Men när jag är i Bollebygd ringer mobilen. Man har hittat ett allvarligt fel på framaxeln och behöver den ett par dagar för att kunna fixa detta. Jag vet: jag körde på en vansinnigt dumt placerad sten i somras. Det blev punktering, som fixades på ett par timmar med hjälp av bärgare och en väldigt servicesinnad gummiverkstad i Mjölby. Samtidigt sa gummiverkstaden att det inte verkade vara några andra skador.

Men det var det alltså. Så nu har jag kört med en nästan livsfarlig bil i ett halvår utan att märka något. Ja, jag vet. Jag borde naturligtvis ha lämnat in den på verkstad meddetsamma. Men det märktes inget och då kör man ju på. Inte ens sommardäcket var särskilt slitet på vänster framhjul, vilket märktes då grannen på landet hjälpte mig att byta till vinterdäck. Ja, gummiverkstaden flyttade bakdäcket fram och satte det nya däcket bak. Allt enligt regeln att bästa däcket skall sitta bak.

Nu är bilen tydligen kidnappad. Verkstaden lovade bilen i eftermiddag - eller att i varje fall ringa besked. Men något sådant kom aldrig. Så vi får väl se i morgon förmiddag om den är klar. Annars får jag väl klara mig ändå. Jag hade faktiskt fyllt 50 år innan jag köpte min första egna bil. Så länge jag bodde i Haninge fanns det inte någon anledning att ha någon. Det fanns bra kollektivtrafik och man åker rätt mycket taxi för vad en bil skulle ha kostat. På semestern och vid större helger hyrde jag bil när detta var som billigast. Körde man tillräckligt långt och med fria mil så blev det nästan billigare än vad det skulle varit att köra med sin egen bil. Det kostar ju faktiskt en hel del mer än bensinen.

Nästa vecka är det banarbeten som stänger av Göteborg-Trollhättan. Många bussar blir det som ersättning. Nu hade jag dock kommit på det smarta att låta bussarna gå tidigare från Göteborg så att tågen kan gå i rätt tid från Trollhättan. Det är bara att se till att detta finns med i alla tryckta tidtabeller, i informationen på nätet och på alla biljetter. Allt var klart för detta - trodde jag. Då får jag mejl från Norge i går att man missat detta på de biljetter som sålts före 4 november. Alltså mer än 100 biljetter. Så tågen får väl bli försenade ändå... Men lite sur blir man ju.

Annars har det varit en lugn vecka. Vintern har kommit med såväl snö som kyla.

Inga kommentarer: