söndag 7 december 2008

Julestress

I år tänkte jag ta det lugnt till jul. Men det går ju inte att undvika att dras med i julstressen i alla fall. I kväll blir det andra adventsljuset. För övrigt består mina adventsdekorationer av en adventsstjärna i köksfönstret och en elljusstake i rumsfönstret. Så har jag min adventskalender i kylskåpet. Ja, det är alltså den Schnaps-kalender jag skrivit om förut. Så varje dag öppnar jag en lucka och i den ligger en liten flaska med 2 cl "schnaps". Oftast är det något slags likör, och ibland smakar den så illa att man är glad att det bara är 2 cl. Jag fick också en chokladkalender med posten. Första dagen var luckan tom, andra lika så. Jag kom då på det geniala att Posten hade skakat om brevet så att alla chokladbitarna samlats i nedre delen av kalendern. Så det har bara blivit att bryta upp den och lägga alla bitarna i en skål. Samt disciplinera sig till att bara ta en bit om dagen.

Årets julkalender i TV lär knappast gå till historien som någon av de bättre. Barnsliga vuxna som skriker och bär sig ologiskt åt - hur kul är det. Nej, det var ju roligare förra året. Vad det nu var det handlade om igen. Finns det något som man glömmer så fort som TV:s julkalendrar? Jovisst ja, det var ju flickan som önskade sig en riktig jul. Varför envisas TV att kalla det för julkalender förresten? Adventskalender heter det väl.

Det var ett trevligt avsnitt av På spåret i fredags. Jag tog två tiopoängare: Trollhättan och Trondheim. Men åtminstone laget Rosenfeldt (han är från Borås) och Jedin var ju nästan lika duktiga. Sedan var det Dansbandskampen i går igen. Utan Thomas Deutgen i juryn skulle det programmet knappt gå att se. Ja, det skulle vara för de 20 minuter av programmets totalt 90 som dansbanden spelar då. I regel bra arrangemang och i synnerhet gjorde Shake en utmärkt version av "Du ringde från Flen". Men vad hjälpte det? Det är ju ändå bestämt på förhand att Scotts och Larz-Kristerz skall vara kvar. Svenska folket kan väl ändå inte rösta på fullt allvar på töntarna i det senare bandet. Visst, det är kul killar som töntar till det medvetet men jag trodde att det gällde en musiktävling. Nu skall jag spela på oddset på hur det går i finalen. Jag sätter en miljon på Scotts och en miljon på Larz-Kristerz. Så kan jag kvittera två miljoner två kronor sedan. Högre lär väl inte oddset bli på den utgången. Men vem vet: på lördag tävlar Jenny Sahléns. Kan inte de slå ut Larz-Kristerz så kan ingen. Bara att de inte heter Jenny Zahlénz borde ju vara värt att få gå vidare.

Kollade i almanackan för den kommande veckan. Ser blankt och fint ut. Skall vara stationsvärd i Trollhättan på fredag kväll och lördag samt i Göteborg söndag och måndag morgon. Men annars just ingenting. Lite pappersarbete hemma bara. Ändå känner jag mig lite stressad. Kan det vara en försenad höststress? Eller kan det vara att jag har för lite att göra? Men det finns massor att göra här hemma så det kan det inte gärna vara.

I kväll blir det Andra avenyn, Parlamentet och så förstås Wallander. Krister Henriksson är inte lika mycket Wallander som Rolf Lassgård, men han är bra. Såg förresten att Henning Mankell skall skriva ännu en Wallander-roman. Vilken gång i ordningen är det han sagt nu att han inte skall skriva fler. Men money talks. (Manuset till de Wallander-filmer som nu vevas i TV4 skrivs inte av Mankell. Han är för övrigt uppvuxen i Borås och vi hade samma lärare i historia och svenska.)

Inga kommentarer: