torsdag 11 december 2008

Hektisk lördag-söndag

På lördag och söndag skall jag vara stationsvärd - eller kundevejleder som de säger på det norska företag jag jobbar för - i Göteborg. Det gäller alltså att hålla ordning på såväl bussar som resenärer och helst se att de senare kommer med rätt av de förra. Nu är det ju inte bara detta, utan det är jag som har planerat allt också. Hoppas jag inte har glömt något, och den senaste veckan har jag vaknat kallsvettig och kommit att tänka på något som måste kollas. Riktigt bra känns det inte, för som jag tidigare nämnt har ett antal resenärer till Oslo fått fel tider på sina biljetter och Västtrafik har fel tider på sin hemsida. Dessutom har Samtrafiken inte fått med förbindelserna på sin utmärka söksida Resrobot. Men de finns i de tryckta tidtabellerna och de finns på www.sj.se så vi får väl hoppas att de flesta ändå fått veta vad som gäller. Om inte så har jag reservresurser i bakfickan.

Interbus är en utmärkt samarbetspartner i sådana här fall. De ställer alltid upp och löser allt. Det som förefaller omöjligt tar bara lite längre tid. Så alla skall nog komma till sitt resmål om än med viss försening och med buss i stället för tåg.

En och annan utskällning får jag väl vara beredd på. Hur väl man än planerar är det alltid någon som tycker att det borde gjorts bättre. Eftersom jag själv har planerat har jag ju heller ingen att skylla på. Jag kommer ihåg från den tiden jag ännu jobbade på SJ och var ute som stationsvärd på ett jobb som jag också planerat. En herre skällde på mig i tio minuter innan han lugnade sig något: "Ja, det är ju inte dig jag ska skälla på men f-n om jag får tag i den som har planerat detta." Jag var lite rädd för att han skulle komma uppklivande på mitt kontor. På den tiden kunde vem som helst komma in på SJ:s kontor i Göteborg. I dag är det lättare att sig in i Fort Knox eller Pentagon.

I morgon skall det bli snö. En decimeter pratar man om. Och jag har fortfarande inte fått tillbaka bilen från verkstaden.

Inga kommentarer: