torsdag 26 mars 2009

Det ordnade sig

Jag har med hjälp och stort tillmötesgående från Banverket, ISS-Trafficare och NSB löst problemet med uppställningen av Oslo-tåget på Göteborg C på skärtorsdagen. Lokföraren körs upp ur sängen vid halv åtta-tiden och får helt enkelt gå ned och flytta på tåget så att det inte står i vägen. Och så får han en timme senare backa tillbaka det igen. Det finns lösningar på alla problem, heter det. Ibland kan det dock vara svårt. Den här gången var det lätt. Klarades med två telefonsamtal och ett mejl.

Den största svårigheten var att få tag i min kontaktperson på Trafficare då jag saknade hans direktnummer. Förr i världen hade alla stora företag en telefonväxel, där man blev bemött av en trevlig telefonist och kopplad till den man ville ha tag i. Visste man namnet gick det fortare, visste man bara vad man ville tog det lite längre tid men förr eller senare kom man alltid rätt. I dag är telefonväxeln ersatt av ett nummer för kundkontakter. Där har de tydligen inte ens tillgång till en telefonlista över företagets viktigaste nyckelpersoner. Men så kom jag ihåg ett gammalt nummer jag hade i bakhuvudet, ringde det och fick inte tag i den jag sökte men den som svarade var just den som hade övertagit uppdraget. Så jag köpte en trisslott. Men man kan ju inte få sådan träff två gånger samma dag så det blev inget.

Jag undrar om den där kundkontaktfunktionen fanns i Moldavien. I varje fall är det där man skall hamna från nästa vecka när man beställer färdtjänst i Borås och övriga Västtrafik. Skall bli intressant att se hur de lokalgeografiska kunskaperna om Västra Götaland är där nere. Själv vet jag inte ens var Moldavien ligger. Men det kanske inte blir så stor skillnad. Det är tydligen redan nu så att de som kör färdtjänst har svårt att hitta. Ibland verkar det som om telefoncentralen har uppdraget att anlita det taxibolag som ligger längst från i stället för det som är närmast och vars förare har en viss lokalkännedom.

Nu är det också så att man i Stockholm använt en beställningscentral i Moldavien för färdtjänstbeställningar. Om det är samma som Västtrafik nu skall använda framgick inte av lokalradion, däremot framgick det att man i Stockholm tröttnat på den dåliga kvaliteten och sagt upp avtalet. Detta avskräcker inte Västtrafik, vars informationschef Gunilla Wicktor säger i Radio Sjuhärad:
- Vi har inte samma problem här.
Tack, det förstod jag redan att det är olika problem i Stockholm och Västra Götaland. Man måste till exempel använda olika kartor. Men borde man inte dra öronen åt sig i alla fall.

I går var det årsmöte med Klubb Gamla 45-an. Vi var ett 30-tal där, vilket motsvarar halva medlemsantalet i klubben, och åt sedvanligt våfflor som Kerstin och Vajlet stod för tillagningen av. Tack skall ni ha! Och det blev som vanligt ett trevligt årsmöte, där mötesförhandlingarna gick snabbt och utan bråk. Den enda fråga där det hettade till var vad den som hyr bussen för eget bruk, t ex för att köra ett examens- eller bröllopsgäng, skall betala. Efter mycket om och men enades vi om 30 kronor milen vilket närmast motsvarar dieselförbrukningen. Utflykter för medlemmar i klubben skall fortfarande vara gratis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Staffan!

Får börja med att gratulera dig så här lite innan högtidsdagen och hoppas att du slipper kontakta beställningscentralen i Moldavien på många, många år - knät verkar ju ha blivit väsentligt bättre!


Bästa hälsningar/Bengan