tisdag 31 mars 2009

Man blir mörkrädd


När detta skrivs har jag haft åldern inne som folkpensionär i fyra dagar. Officiellt blir jag det dock inte förrän i morgon. Jag har inte märkt någon skillnad i min livsföring. I dag blir det bruna bönor och fläsk. Precis som det brukade vara på tisdagar tidigare. Men nu gäller det att komma ihåg att man skall ha pensionärsrabatt på många ställen. Det är nackdelen med att man ser yngre ut än vad man är. Det var bra när jag fyllde 12 år och skulle börja betala vuxenavgift på bussen (ja, det var den gränsen på den tiden) för jag kunde fortsätta i minst två år till och åka på halvbiljett. Jag såg så liten ut att jag fick en sådan automatiskt när bussföraren såg mig. Sedan blev det ju problem när jag skulle börja handla på Systembolaget, så jag fick anlägga mustasch för att se äldre ut. Men den försvann fort igen. Helt plötsligt hade jag förvandlats till turk och fick uppleva hur det är att vara invandrare i sitt eget land. "Du förstår väl inte svenska". - "Åk hem till ditt eget land i stället för att stå i den här krogkön." - "Jävla svartskalle, du skall inte tro att du kan komma hit och ta våra brudar." Och tyvärr: tjejer faller inte för turkar automatiskt. I varje fall föll de inte för mitt turkiska utseende.
Jag ber att få passa på att tacka för all uppvaktning. Ingen nämnd och ingen glömd men jag illustrerar med de blommor jag fick från Lena och Bjarne på tidningen Bussbranschen.
Rubriken syftar på en artikel i dagens Göteborgs-Posten, där min gode vän Ulf Nyström skriver om Göteborgs Spårvägars bussar. Ulf är något så ovanligt som en dagspressjournalist som kan kollektivtrafik. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=486225
När man läser detta blir man mer och mer övertygad om att kommuner inte skall äga bussbolag. Av det 40-tal kommuner som en gång hade egna bussbolag är det nu bara sju kvar: Göteborg, Borås, Uddevalla, Uppsala, Västerås, Skellefteå och Luleå. Av dessa kör de tre sista trafiken i "skyddad verkstad", det vill säga den upphandlas inte utan tilldelas det kommunala bussbolaget. Västerås Lokaltrafik ägs av länsbolaget, och Västmanlands län är det enda som kör merparten av sin trafik utan upphandling.
Det är de fyra där trafiken upphandlas i konkurrens som är problemet. Ett kommunalt bolag har svårt att hävda sig mot ett privat, i synnerhet i en bransch där pressade priser är det vanliga. De stora internationella Swebus, Veolia Transport och Arriva må ha råd att köra med underskott några år men ett kommunalt bussbolag har det inte. Därför har alla dessa fyra en mycket dålig ekonomi. Och alla vill sälja men ingen vill köpa. Borås Lokaltrafik fick för ett par år sedan ett ägaretillskott i 25-miljonersklassen. Tack vare detta kan man nu uppvisa en hyfsad vinst på ett par miljoner om året. Men de måste köpa nya bussar. 15 av bussarna som används i dag blir i sommar 14 år gamla. Västtrafiks krav i upphandlingen var högst 12 år (eller i praktiken 13 enligt viss tolkning). Andra bussbolag räknade förstås utifrån detta och hamnade på högre kostnader, och därför fick de inte trafiken. Måste kännas bittert att så då att Borås Lokaltrafik fick den på oärligt sätt.
I höstas kom tio nya Scania-bussar till Borås. Det behövs minst tio till. BL har option på sådana men någon beställning lär ännu inte ha lagts. Leveranstiden kan bedömas till nio månader så de gamla bussarna får rulla fram till årsskiftet. BL förlorade också regiontrafiken i upphandling till Veolia Transport. Trafikstart var utsatt till mitten av juni i år, men är nu framflyttad till mitten av december. Anledningen var att BL överklagade till länsrätten och där fick de inte medhåll på en enda punkt. Länsrätten avvisade alltså överklagandet. BL ger sig inte: nu går man vidare till kammarrätten. Vad hoppas man på egentligen? BL kom fyra i upphandlingen. Hoppas man på en ny upphandling så att man än en gång kan lurpassa på de andras redan lagda bud och narras med att köra med gamla bussar. För att de tre buden som ligger före dem skall diskvalificeras finns inte ens på kartan.
Jag blir mer och mer övertygad om att de fyra kommunala bussbolag, som är ute på en konkurrensutsatt marknad, skall säljas. Problemet är dock bara att det inte finns någon som vill köpa. Och det lär ju inte bli lättare ju mer misskötta dessa bussbolag blir.

Inga kommentarer: