söndag 1 mars 2009

En söndag som inte var miljövänlig

Det var väldigt länge sedan jag gjorde en söndagsutflykt med bilen utan något speciellt mål. Bara åka runt ungefär som det faller sig alltså. Men i dag gjorde jag en sådan nu när knät är så pass bra att jag kan ge mig ut igen. Började ta naturmedicinen Nutrilenk för ett par dagar sedan och det har faktiskt gjort att det känns betydligt bättre.

Bilresan gick först till Upphärad, där jag tänkte fotografera ett norskt lok som drog en schweizisk motorvagn. Det visade sig dock att det inte var någon bra fotoplats där så jag fortsatte till Öxnered i stället och där fastnade den på bild. Eftersom lokföraren råkade vara min gamla chef kunde jag ringa upp honom och be honom ta det lugnt så jag skulle kunna få en bra bild.




Sedan åkte jag i sakta mak från Öxnered via Vänersborg och till Vara, där jag besökte det anrika Conditori Nordpolen och kunde avnjuta kaffe och semla. Serverad med kaffe i kanna och ett glas vatten. Hyfsat pris också = 42 kronor. http://www.nordpolen.se/
På vägen fick jag för mig att jag skulle passa på att fotografera de kyrkor jag for förbi. Att fotografera kyrkor är både lätt och svårt. Lätt eftersom de står stilla till skillnad från tåg och bussar, men svårt därför att de är stora och man får ibland gå långt från motivet. Dessutom är det svårt att fotografera kyrkor under den tid det finns löv på träden, eftersom kyrkor ofta är omgivna av lövträd. Men Kullings-Skövde kyrka i Vårgårda är lätt att fotografera:


Om det är någon som vill se fler kyrkobilder så finns det här. Några av dem har jag själv tagit. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1219.0 Forumet handlar egentligen om bussar men "på köpet" så har det nu blivit bortemot 1 300 bilder på kyrkor.

Ja, det blev en trevlig bilutflykt i all sin enkelhet. Och någon gång kan det vara skönt att känna sig som ett riktigt miljösvin som bara är ute och nöjesåker med bilen.

1 kommentar:

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan.

Äntligen fick jag en förklaring till detta tågsätt som jag såg utanför Malmö för någon vecka sedan. Jag kände inte lokföraren så han körde i full fräs norrut och jag fick slita fram min Canon
G9 ur fickan och fotografera från långt håll.

Hade jag tänkt på detta innan så skulle jag naturligtvis ringt Dig med en gång och fått förklaring till detta ovanliga tågsättet.

Med vänlig hälsning
Kenneth

Ps, Skickar min bild på mailen.