fredag 20 mars 2009

Turistmässa i Göteborg

Så var jag i går på TUR-mässan i Göteborg. Trevligt som vanligt men jag hann inte med ens tiondedelen av vad jag tänkte sett. Så om de saknade mig i Borås stads monter så beror det på att jag fastnade på en mängd andra ställen. Först blev det Busstorget, där man naturligtvis är garanterad att träffa bussfolk. De hetaste frågorna i branschen just nu tycks vara (om man skall tro dem jag pratade med): 1. Den avreglering av busstrafiken som föreslås i en utredning av Ulf Lundin. 2. Daniel Olssons nya limousine. 3. Mitt knä. Förvånansvärt många läser tydligen min blogg och har följt utvecklingen av mitt knä. Ber därför att få passa på att tacka för visat deltagande och kan meddela att trots mycket gående och stående under gårdagen så har jag inga större problem med knät i dag. Det kanske kan vara så illa, som min sjukgymnast säger, att det blir bättre om jag tränar mer. Jag som hade hoppats att det skulle finnas någon slags mirakelmedicin...




Så var det Daniel Olssons nya limousine. Daniel är ägare till Ljungskilebuss och en av de yngre bussägarna i landet. Detta gör att han inte är rädd för att prova något nytt. Det som annars präglar branschen är fullkomligt främmande för honom. Alltså "Så kan vi inte göra, så har vi aldrig gjort förut" och "Så kan vi inte göra, vi provade det en gång för 25 år sedan och då gick det inte alls". Han har på sin blogg retat vår nyfikenhet ett tag om att han har ett nytt projekt på gång, och på TUR-mässan visade han upp vad det var: en 8,1 meter lång Chrysler limousine med plats för 8 personer, som sitter på en långsoffa mitt emot bardisken. Daniel tänker använda den i kombination med sin VIP-buss, en specialinredd Setra som visades upp utanför mässan och saknade man bussfolket vid Busstorget så var det där de satt i gemytlig stämning.

Mycket mer fanns det naturligtvis att se och den här gången råkade det för min del bli mycket Tyskland. Där hoppas man mycket på turismen inför det kommande året så här 20 år efter murens fall. Man kör på temat "ostalgi" så man kan bo på hotell som ser ut precis som på DDR-tiden. Eller köra Trabant-rally. Skall visst bli något slags studiresa till Sachsen-Anhalt i maj så det blir kanske anledning att återkomma. I Tysklands monter fick jag också träffa Thomas Ravelli, som var intervjuade Tyska turisbyråns chef Iris Müller.

Så var det estraddebatt på Busstorget. Jag noterade inte så noga vad som sades för det var ungefär detsamma som brukar sägas. Gabriella Ahlström, känd från bland annat radions "På minuten och som syster till Kattis, försökte hålla ihop diskussionen och gjorde det med den äran men tyvärr: några visioner var det inte utan det viktigaste tycks vara att skatten på bussar och körkortsåldern sänks. Vilket man fått igenom nu. Vad spelar det då för roll att dieselskatten kommer att höjas så det blir lika mycket - lite menar jag - kvar i bussägarnas kassaskåp. Om det nu är någon som tycker det är lönt att investera i ett sådan. Det kanske räcker med en cigarrlåda med texten "Strängt förbjudet att stjäla ur denna låda".

Det må vara finanskris men någon pessimism bland turismaktörerna kunde inte märkas. Antalet besökare var många, trots att torsdagen och fredagen bara är för fackfolk. Och blev man hungrig var det inga problem. Det var bara att ställa sig där det var lagom mycket folk för där bjöds mat. Var det ännu mer folk så bjöds det något att dricka till, vanligtvis med alkohol i.

Men visst är turismen värt en mässa. Missa den inte, lördagen och söndagen är det öppet för allmänheten.

Inga kommentarer: