Nåväl, nu fanns det egentligen ingen anledning till brådska. Jag hade nämligen tagit fel på körtiden till Limmared och den till Gislaved. Till Limmared tar det 25 minuter även med husvagn framför sig. Till Gislaved tar det 50 minuter, men dit skulle jag ju inte. Nu undrar förstås någon vad i all sin dar jag skulle göra i Limmared. Jo, jag skulle äta lunch på värdshuset. Raggmunk med fläsk. Mycket gott. Och varför nu det då, frågar vän av ordning. Jo, vi skulle ute och provköra en buss och min testförare Magnus och jag inledde med lunch. Sedan åkte vi halvmilen till Tranemo, där Rex Knorr (jo, han heter så) just höll på att tvätta bussen vi skulle köra. Rex är tysk men han har den goda och ovanliga egenskapen för tyskar att han pratar svenska.
Det var en mycket fin buss: en Beulas Gloria på ett Volvo B12B-chassi. Karossen är byggd i Spanien i den lilla staden Arbúcies i Kataloniens bergstrakter. Där bor cirka 5 000 människor men där finns fyra bussfabriker. De som inte jobbar med att bygga bussar där lär jobba med att tappa mineralvatten på flaskor.

Bussen är av den typ som brukar kallas för överdäckad, det vill säga där föraren och guiden sitter på undervåningen medan resenärerna sitter på övervåningen. Det gör att de senare har god utsikt framåt och att de förra slipper störas av dem. Uppskattat av många, men priset brukar vara att åtminstone en lång förare slår huvudet i taket. Så inte här, på något konstigt sätt hade man lyckats få till en rejäl takhöjd även i undervåningen. Det fanns modern utrustning som GPS, men den som gjort den tyckte att man måste vara noga med säkerheten. Så följande instruktion gavs innan den startats:

Nåväl, vi gav oss i väg utan GPS-en. Jag kände till några riktiga rysarvägar i trakten men det största hindret hade Vägverket ordnat åt oss. Vid reparationen av en bro hade man satt avspärrningarna alltför snävt utan tanke på stora fordon. Det blev lite vickande på de vippande varningsmärkena men vi tog oss fram utan skador på vare sig buss eller märken och kom ut på en grusväg där man höll på att lägga ut nytt grus. Och bussen som var nytvättad... Men så småningom kom vi in på en asfaltväg, dock mycket smal, igen och kom fram till Hofsnäs, en av gårdarna runt sjön som Birgit Th Sparre skrev om. Då heter den Lindö.
2 kommentarer:
Beulas Glory är ju mäkta imponerande som överbyggd buss och jag har länge tittat lite extra åt såna modeller. Speciellt imponerad är jag att den byggts då både Spaceliner och HDS är borta. Nu finns ju förvisso Altanon men Gloryn är i mitt tycke mycket stiligare med dess rundare former.
Det är många bussägare - och bussförare - som vill ha en överdäckad buss så det lär finnas en viss marknad. Dock kanske inte detta är vad man satsar på i första hand i rådande konjunkturläge. Det är lite märkligt att Setra och Neoplan lagt ner sina tillverkningar.
Dock: i Setra och Neoplan kändes det mycket trångt i förarutrymmet. Det gör det inte i Beulas. Jag har sällan sett en så rejält tilltagen förarplats i en buss. Guideplatserna är det i vanlig ordning sämre med. Men takhöjden är bra.
Skicka en kommentar