lördag 8 augusti 2009

Skäms Banverket

I morgon är det sista dagen för avstängningen av tågtrafiken Göteborg-Trollhättan för den här gången. Likaså för Mjölby-Motala. Det skulle också varit det för linjen Laholm-Ängelholm men så blev det inte. Banverket meddelade nämligen sent i går eftermiddag att de blivit lite försenade. Närmare bestämt en hel vecka.

Det övergår mitt missförstånd att ett planerat banarbete på fem veckor kan dra över med en hel vecka. Jag kan inte heller för mitt liv förstå att man upptäcker det två dagar innan arbetet skulle vara färdigt. Det värsta av allt är att Banverket tycks anse detta som en skitsak av sådan karaktär att man inte ens informerat vare sig järnvägsföretag eller allmänhet om orsaken. Helsingborgs Dagblad intervjuade Banverkets pressansvariga, som inte visste någonting utan hade hört något om att "nog skulle bero på kontaktledningen". Dessutom går vederbörande ut och säger att det kanske inte går att få tag i några ersättningsbussar. "Men vi jobbar på det tillsammans med operatörerna". Kyss mig! Banverket jobbar inte på att skaffa ersättningsbussar. Tågoperatörerna DSBFirst med hjälp av Skånetrafiken och SJ med hjälp av Bussakuten kommer att klara detta. Inte minst för att det finns fullt upp med lojala bussbolag som hjälper "konkurrenten". Så det finns väl ingen anledning till oro, även om det kommer att bli besvärligt.

På måndag kommer alltså resenärerna att till sin överraskning finna att alla offentliggjorda tidtabeller inte gäller. Det blir buss mellan Laholm och Ängelholm och det blir tågförseningar. Tågbolagen får nu jobba för fullt under helgen med att anpassa fordonsomlopp och personalturer. Detta för att Banverket inte förmått bli färdiga i avtalad tid och helgarbetet dessutom därför att de meddelat detta för sent.

Hur sådant här kan inträffa får väl framtiden utvisa. Men det vill till att Banverket kan få fram en bra förklaring till dels själva dröjsmålet, dels den sena informationen. Annars är detta en fråga av den digniteten att Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand bör allvarligt överväga att avgå. Infrastrukturminister Åsa Torstensson får sitta kvar tills vi ser om hon nu vågar ta till krafttag mot Banverket? Jag tror med andra ord att hon också sitter löst till.

Nu får vi väl se hur det går. Enligt avtal med Banverket skall de stå för operatörernas merkostnader när de bryter avtal och överskrider tiden för ett banarbete. Jag har erfarenhet av att kräva Banverket i sådana fall. Det var ett enormt jobb där man i princip fick motivera varenda krona. Jag säger inte att det blir så nu, men jag tillåter mig vara skeptisk. Banverket kommer inte godvilligt att stå för de kostnader de själva orsakat genom att bryta avtal. Kom ihåg: det var här ni läste det först.


Under tiden får resenärerna Göteborg-Malmö-Köpenhamn en besvärlig resa. Tågpersonalen frontar gentemot resenärerna och får ta en massa skit för sådant de inte kan rå för det minsta. Inte ens det företag de är anställda av rår för det. Alltmedan de ansvariga på Banverket antagligen kommer undan helt. Det känns så jävla orättvist även om jag inte på något sätt hör till de drabbade. Men jag känner starkt för dem och jag vet vilka problem man ställs inför i sådana här fall.



Infrastrukturmnister som nu bör ta i med hårdhandskarna alternativ avgå.

Hit men inte längre. I Laholm är det stopp för Öresundstågen...

... och resenärerna får ännu en vecka byta till buss. Fast den här veckan har de inte förberetts på detta.

1 kommentar:

pspps sa...

Det är bra Staffan, ladda det tunga artilleriet bara. Det är inte första gången de här damerna och herrarna sitter med skägget i brevlådan, och tyvärr inte den sista heller.
Allt väl i övrigt kan jag förstå.