måndag 3 augusti 2009

Bussen i Sverige har fyllt 110 år

Det är i år 110 år sedan den första bussen rullade i Sverige. Det var den s k Bullerbussen, som skrämde slag på folk utmed Drottninggatan i Stockholm. Den blev inte långvarig och det dröjde mer än 10 år innan någon vågade etablera en ny busslinje. Men vi vann i alla fall över Norge vars första busslinje gick mellan Molde och Batnfjordsøra år 1908. Då såg det ut så här:

Ja, lite fusk och rackartyg är det med bilden för den är tagen vid jubileet förra året. Då var det nästan 100 bussar samlade. Inte riktigt lika många var det när Bussen i Sverige 110 år firades i Katrineholm i går. Men tar man bort en nolla (och en nolla betyder ju ändå inget) så stämmer det. Ett 10-tal äldre bussar hade alltså samlats på busstationen i Katrineholm för att celebrera jubileet.

Bland dessa var det många som var tillverkade i Katrineholm, närmare bestämt hos SKV Svenska Karosseriverkstäderna. Den här bussen t ex, som tillhör min gode vän Magnus i Jönköping och som vi åkte till Katrineholm. Här har den stannat vid den gamla fabriken. Den lades dock ned 1961 då en ny togs i bruk och eftersom denna buss är från 1966 har den tillverkats i den nya.

Men också den här som tillhör en annan av mina vänner, Björn i Ösmo. Den som känner till bussfärger kan genast se att den en gång rullade "på Björknäs", alltså Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö.

SKV gjorde också så kallade helbyggda bussar. Något de kanske inte borde ha gjort. Dessa stadsbussar användes i fem svenska städer: Linköping (varifrån den på bilden kommer) , Lund, Stockholm, Västerås och Uppsala. I den senare staden uttydes SKV som "Sandbloms kokande vänthallar". Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och den som stod för inköpen. Och det var mycket vanligt att bussarna kokade och blev stående utmed linjen. Annars var det trevliga bussar och något före sin tid.
Kan inte undanhålla er bilden på denna snyggt restaurerade Scania med SKV-kaross. Scania köpte för övrigt SKV-fabriken år 1968 och den blev sedan Scanias bussfabrik där flertalet av deras bussar tillverkas. I dag tillverkas bussar av det helsvenska märket Scania i Polen. TGOJ var ett järnvägsbolag, som på den tiden körde såväl persontrafik som godståg. I synnerhet malmtåg mellan Grängesberg och Oxelösund. Företaget finns kvar ännu men kör nu bara godstrafik och ägs av statliga Green Cargo. Men de körde på sin tid också bussar.

Det blev alltså en trevlig dag i Katrineholm i går. Här hemma går det på ungefär som vanligt. Min far blev kallad till läkare i dag eftersom hans rosfeber inte ville ge sig. Så jag hade ställt in mig på att han skulle få tillbringa en tid på sjukhus och jag skulle få ägna den närmsta veckan åt att vara hundvakt. Men hans värdena hade blivit betydligt bättre så han fick åka hem igen och fortsätta med antibiotika-kuren. Vi får väl hoppas att den tar kål på rosfebern den här gången.

I kväll var det andra avsnittet av den fantastiska norska serien "Himmelblå" och även om det var lite konflikter och bråk på den ödsliga ön i Nordnorge så ordnade det upp sig mot slutet. Marit och Kim fick varann och Marit fick ett kommunalt bidrag till sin restaurang- och pensionatsrörelse. Varför är norrmännen så bra på TV-serier? Nåväl, vi har ju Hedebyborna men den är mer än 30 år gammal. Dock fortfarande sevärd. I gårdagens avsnitt fanns många roliga episoder som när majoren sköt sig i foten och trodde att han skulle dö när det i själva verket bara blev en liten rispa. Eller när Nora Setterlind helt apropå flyttade in hos Stora Småland i Södertälje och han fick stora problem med att komma ihåg att inte ha kepsen på sig inomhus. Det är bara fyra avsnitt kvar nu. Missa dem inte!

4 kommentarer:

Sveriges Gladaste Man sa...

Fan, då är man snart lika gammal som bussen? JAg skall vara med och filma i Ullared på onsdag/torsdag. Ungarna och jag publikar på Digilo och sedan skall vi handla fiskegrejer i en outlet affär där nere. Vi får väl skriva "känd från Ullared" på våra visitkort efter det här.
Ha det så fint. Grabben och jag skall åkat till fiskekampen i Tranemo och ligga över i tält där i två nätter (om vi orkar)

Staffan Sävenfjord sa...

Hej B!
Då har jag gått förbi dig i filmkarriären. Jag filmades i Ullared redan i slutet av juni nämligen... Mina visitkort med "känd från Ullared" blir klara i nästa vecka.
Gå inte in på fel outlet i Ullared bara. Martins shop säljer inte fiskegrejer...
Ha det så bra i Tranemo! Orten vars enda plus är att den ligger relativt nära Borås.
Hälsningar Staffan

Staffan Sävenfjord sa...

Apropå visitkort så tänkte jag tidigare skaffa mig sådana där det stod "mer känd än ärkebiskopen". Det råkar ju vara så att järnvägsintresset är något som Anders Wejryd och jag har gemensamt. Nu har jag väl aldrig upplevt mig som någon auktoritet på det området men ändå...
I alla fall var det så att både Anders W och jag var i Gävle samtidigt vid järnvägens 150-årsjubileum år 2006. Vi stod väl ungefär 15 meter från varann. Jag tänkte gå fram för att hälsa men så "han känner ju inte mig". Då kommer Anders W fram till mig: - Är det du som är Staffan Sävenfjord. Han berättade att han läste vad jag brukar skriva på nätet i framför allt debattforumet Postvagnen.
Jag vet inte om han läser bloggen också. Det ger sig väl om inte annat vid järnvägens 200-årsjubileum år 2056. Om vi är med då. Jag är då bara 112 år gammal.

Torgny Palm sa...

Hej Staffan! Kul blogg du har. Var ett tag sedan vi sågs eller hördes. Jag sökte bilder på en Hågglunds-Buss och hamnade i din blogg. Bra! För du kanske kan hjälpa mig. En buss, frambyggd, vänstertrafikbuss, som fanns hos SJ i Västerås-Hallstahammar i början av 1960-talet. Gul förstårs med grön dekor. "Solskärm" kortare än normalt. Scania och Hägglundskaross. Har du något om detta.
Med vänliga hälsningar och "Lycka till"
/"Tågny"
(Torgny Palm)