måndag 29 mars 2010

Rattmuff av

Nu är våren här. Definitivt. Ja, kanske inte om man ser på temperaturen men i alla fall har det gått hårt åt snön i Borås de senaste dagarna. Nu är det bara de en gång så enorma snöhögarna som ligger kvar och påminner Banverket om att det kan bli en vinter nästa år också. Eller nästnästa. Eller om 23 år. Fast så länge ligger väl inte resterna av snöhögarna kvar eftersom de nu har minskat från en och en halv meter till bara en halvmeter.

Nej, vårtecknet kom redan i går. Vi gick över till sommartid. Förfärligt vad många klockor det är att ställa om. Och ändå har man alltid glömt någon. Eller glömt åt vilket håll man skall vrida den. Grannen ringde i går morse vid 7-tiden och undrade åt vilket håll det nu igen är man vrider klockan. Eftersom hon inte visste det måste hon ju ha trott att klockan var 6 och vid den tiden ligger jag definitivt och sover. Men nog är det konstigt: jag brukar vakna 07.20 varje dag. Alltså borde jag ha vaknat 08.20 i går men jag vaknade som vanligt 07.20. Ställer kroppen om sig till sommartid? Hundarna gör det definitivt i alla fall. Seniorbeaglen August fyllde för övrigt 105 år i går. Hundår alltså, det vill säga 15 människoår. Det blev prinsesstårta, mest dock beroende på att "Lillhusse" fyllde år dagen före. I det fallet 66 år.

I dag fortsatte jag med vårtecknen genom att låta tvätta bilen. Den visade sig vara mörkblå och inte salt- och vägdammsfärgad. När jag i alla fall var i gång passade jag på att byta till sommardäck också. Samt ta av rattmuffen. Jag är nämligen en av de nördar som använder rattmuff på vintern. Anledningen är inte bara att vara unik utan också att jag svettas i händerna om jag har handskar på mig. Jag har alltså att välja om att frysa om händerna en kall vintermorgon eller använda rattmuff.

I kväll blir det Arn på TV och sista avsnittet av Saltön. Två exempel på hur man kan förstöra i stort sett bra böcker genom att filma dem. När det gäller Saltön så säger jag tack Ulla Skoog. Det är den enda skådespelare som gör en bra rolltolkning. Som belöning har hon fått den minst trovärdiga person som någonsin funnits i en svensk filminspelning. Vem skulle tända eld på sin lägenhet för att slippa städa den? Jo, Johanna på Saltön. Själv ringer jag Attendo Care när det behöver städas. Men det är ju misstänksamt det också eftersom jag får göra ett Rut-avdrag. Och det är något skumt. Bättre att vinna 215 miljoner på lotto då. Fast det var inte jag.

Nästan 15 år i ett hundliv, eller 105 hundår om man så vill:

Inga kommentarer: