Den här bilden tog jag från min balkong den 20 februari. Då trodde jag att snön inte skulle gå bort förrän tidigast till midsommar.
Men se det gjorde den eftersom jag kunde ta den här bilden från min balkong för fem minuter sedan.
Våren har alltså kommit, även om det ligger lite snö kvar i skogen och isen låg kvar på Sävsjön åtminstone i torsdags. Men hos Borås Lokaltrafik kan man ännu se att det varit vinter. Cementhårda snövallar och bussarnas stötfångare går inte riktigt bra ihop. Får se om det dröjer till midsommar innan det blir reparerat...
(Klicka på bilderna så blir de större, inte bara skadorna alltså)
Annars har vi fått ett antal "nya" bussar från Göteborg. De var fräscha när de kom, men efter någon vecka så hade flera av dem fått delar av fronten demolerad. Som en förare kommenterade: det räcker med att säga ordet snövall till en MAN-buss så lossnar en bit av stötfångaren.
Nio sådana bussar från år 2004 har de snälla göteborgarna skickat oss. Med påföljden att de själva blivit utan bussar och måste hyra in cirka tjugo turistbussar för att klara trafiken. De ordinarie förarna får åka med som guide och visa turistbussförarna vägen. Men resenärerna klagar inte, i synnerhet som turistbussarna saknar biljettmaskiner och man således kan åka gratis. Detta lär enligt GP kosta Göteborgs Spårvägar 300 000 kronor om dagen. Men det är ju ett kommunalägt företag...
Anledningen är att många bussar blivit skadade nu under vintern men också att GS tappar mycket av sin busstrafik från mitten av juni till Busslink och Veolia. Många har därför valt att redan nu sluta vid GS verkstäder för att skaffa sig nytt jobb.
Inhyrda bussar är dock inget nytt. Redan hösten 1988 fick SL (Storstockholms Lokaltrafik) hyra in bussar från bland annat Kalmar för att klara trafiken. Orsaken då var förarbrist och på den tiden fick man inte hyra in bara förare men det gick bra med buss plus förare. Bemanningsföretag fanns alltså inte på den tiden, i varje fall inte lagliga sådana.
För större bilder: som sagt, klicka på dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar