tisdag 26 oktober 2010

Så blev då bilen städad

En kylig morgon i Borås med ishalka gjorde det kanske inte så lockande att ta ut bilen. Men det var i dag som Silvia Rydberg, till vardags "sidekick" i Radio Sjuhärads program Frukostklubben, skulle hoppa in som bilstädare. Av just min bil dessutom. Som jag tidigare skrivit hade Radio Sjuhärad auktion till förmån för Världens barn där man bland annat kunde bjuda på en invändig rengöring av bilen. Jag tog hem detta genom att bjuda 450 kronor men fick dåligt samvete för att jag inte bjudit mer så jag skickade in ytterligare en tusenlapp till Världens barn.

Vi hade bestämt träff klockan 10 och i god tid anmäler jag mig i Radio Sjuhärads reception. Jag har varit där några gånger förut och blev som vanligt mycket trevligt bemött. Så kommer då Silvia och det känns konstigt att i verkligheten träffa en röst som man har sällskap av i stort sett fem dagar i veckan. Men det gör ju det lätt att bli bekant och efter 30 sekunder var det som vi känt varann länge. Kylan gjorde att jag fick köra in bilen i ett av radions garage eftersom det inte gärna gick stå ute och jobba.

Så gick då Silvia lös på bilen med en sällan skådad frenesi. Den tjejen är inte bara duktig på att prata i radio, hon kan städa bilar också. Men bilderna får berätta mer om detta.

Lite uppgiven ser hon väl ut när hon ser allt vad som behöver göras innan bilen blir ren. Ändå hade det chipsparty jag planerade att ha i bilen blivit inställt.

Det är bara att sätta i gång med att göra i ordning dammsugare och vatten.

Man får ju inte glömma utrymmet i dörrarna.

En fyndhörna skapades av sådant som hittades under framstolarna. Det saknas ett oidentifierat föremål som hamnade i dammsugarpåsen.

Så blir det då att torka instrumentbrädan med en fuktig trasa.

Och inte minst dörrfickorna behöver en putsning.

Även bagageutrymmet behöver torkas ur. Det blir en del samlat där under årens lopp.

Så skall golvmattorna skuras.

Inte konstigt att Silvia ser utmattad ut efter att ha slitit i nästan en och en halv timme med min bil. Hennes kollega Jon Koldenius filmar henne. Jon kom för övrigt tvåa i auktionen och hade lite svårt att dölja sin besvikelse över att jag bjöd över honom. Men Silvia var lättad för det. Jon har nämligen fyra barn...

Visst sjutton: det fattas en sak innan allt blir perfekt. En Wunderbaum! Rattmuffen är till för att förstärka retrokänslan. Den köpte jag i Danmark för 15 år sedan men detta blev min första Wunderbaum.

Det är bara att tacka Silvia för ett väl utfört arbete och vi får väl hoppas att det blir en ny chans nästa år att få bilen rengjord och samtidigt ge lite till något välgörande. Fast Silvia såg mest trött ut när jag förde det på tal. Och Jon lovade mig en hård kamp då.

Bilderna blir som vanligt större om du klickar på dem.

Det finns
också en film om detta på nätet, filmad av Radio Sjuhärads Jon Koldenius och Caroline Aronsson.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3801&grupp=10774&artikel=4135361

Inga kommentarer: