torsdag 27 maj 2010

Vägkrogsnostalgi

Jag kör rätt mycket på de svenska vägarna - mer förr än nu. Och då har man lärt sig var de bra vägkrogarna finns. Vissa av dem är så dåliga att man skall vara rejält hungrig för att svänga in där. Andra är så bra att man gärna kör en omväg för att besöka dem. Man kan heller inte lite på de stora kedjorna. Rasta har många bra vägkrogar men en del som är dåliga också. Dinners har jag lärt mig brukar ha bra kvalitet. Exempelvis.

I går var jag på uppdrag i tjänsten i Motala. Det gällde att hitta en ny station till nästa sommar då ett banarbete kommer att hindra angöring vid den vanliga stationen. En trevlig kille från Trafikverket och jag hittade också ett användbart alternativ vid Motala verkstad. En gammal station men nedlagd sedan många år. Den går dock att ställa i ordning igen till en rimlig kostnad.

Detta tog inte så lång tid så jag gjorde en liten omväg på hemresan. Först Askersund där några ungdomar öppnat kafé i stationshuset. Sådan företagsamhet gillar jag. Kaffe och en visserligen liten men mycket god kanelbulle. Sedan åkte jag den vackra vägen mellan Askersund och Laxå och funderade ett tag på att besöka Konditori Promenaden. Men det var vid en tidpunkt då jag ännu inte hunnit bli så hungrig så det fick anstå till lite längre fram. Jag nöjde mig med en bild på huset, som enligt obekräftat rykte var det som spelade Turisthotellet i Hedeby. Ni minns från TV-serien där Svensson, Ville Vingåker och Stora Småland satt och drack pilsner till länsmans stora förtret. Till dess han blev bjuden vill säga.
Fast Konditori Promenaden kan jag besöka vid ett annat tillfälle. De har nämligen en av konditorivärldens mest generösa öppettider. I lilla Laxå. Jag förstår inte varför men det finns väl någon förklaring.
Så jag åkte vidare söderut på E20 och hade siktet inställt på Matiga Huset vid Lugnås söder om Mariestad. Men det var lite tidigt där också och så drog jag mig till minnes att Brännebrona ungefär mitt emellan Mariestad och Skara skulle ha öppnat igen. Den unika USA-inspirerade byggnaden var förr i världen ett givet etappmål men de senaste åren har det varit stängt mer än det varit öppet. Men så tog Dinners över från årsskiftet och anlitar Erland Olsson och Carina Kjellqvist som franchisetagare.


Visserligen var det bara en halvtimme kvar till stängningsdags men Carina tar i alla fall emot mig vänligt och lagar till en god pytt i panna. Men varför är jag enda gästen? Är det ingen som hittar eller är det ingen mer än jag som är hungrig. Skärpning, bilister på E20. Att åka förbi Brännebrona utan att åtminstone ta en kopp kaffe är nästan så att det borde bli en prick i körkortet. Här är det nostalgi i modern utformning. Missa det inte.

Förutom restaurang finns här också ett hotell med 39 rum och det är alltså ett utmärkt ställe för en konferens. Eftersom det garanterat inte finns några nattklubbar i närheten kommer deltagarna att kunna vara koncentrerade hela tiden.

Vi får väl hoppas att den dåliga kundtillströmningen i går var tillfällig. Som jag ser det finns det potential för betydligt mer. Jag önskar Carina och Erland lycka till! Det är ni värda! Måla gärna om huset i en ljusare nyans i stället för den rosa. Men ta inte bort entrétunneln eller kocken uppe vid taket.

Inga kommentarer: