Den här bussen går på linje 4. En av de mer omdebatterade busslinjerna sedan linjeomläggningen i Borås den 12 december förra året. Felet är nämligen att linjen går i en helt obegriplig sträckning. Från Brotorp via Trandared och Hulta och Hässleholmen till Sjukhuset. Brotorp är en liten stadsdel där de flesta bor i miljonvillor. Trandared är ett område med främst hyreshus från tiden innan 1970. På Hulta bor man i radhus som ser ut som det ser ut på bilderna från Betlehem. På Hässleholmen bor man i hus som är ett exempel på bland det värsta som miljonprogrammet på 1970-talet kunde prestera. Sjukhuset är det som alla boråsare kallar lasarettet.
Nu är det tänkt så att den som bor på Hulta och skall till stan skall åka med linje 2 till Husbondegatan på Trandared och där byta till linje 4. Det kanske inte vore så farligt men 2-an går var tionde minut, 4-an varje halvtimme. Dessutom är inte tidtabellerna synkroniserade. Och hade de nu varit det så hade det inte spelat någon roll för 4-an skall klara den här sträckan på 15 minuter. Sedan vänder den tillbaka och efter 15 minuter vänder den igen etc.
När jag åkte med 4-an så tog resan 17 minuter. Då var jag ensam i bussen hela tiden och åkte från ändstation till ändstation. Bussföraren körde inte speciellt sakta, inte speciellt fort heller för den delen utan precis så som man skall köra och så fort som man vill åka. Hade vi varit fler resande hade det förstås tagit ännu längre tid. Förseningarna byggs ju dessutom på eftersom det inte finns någon reglertid vare sig vid Sjukhuset eller Brotorp. Bussen på bilden var cirka 7 minuter sen. Efter några timmar torde det ha vuxit till över en kvart och då får man reglera genom att ställa in en tur. Det är bara att hoppas att ingen skall åka med de turerna heller.
Kritiken mot Västtrafik har också riktats från Sörmarken, en annan del av Hulta. Där har man haft busstrafik sedan 1960-talet men nu togs den bort helt. Det är visserligen bara en dryg kilometer till närmsta hållplats men eftersom här mest bor gamla människor känns det långt. Det finns en enkel lösning. Linje 8 går till Hulta ängar, en tredje del av Hulta. Det är den som går ungefär en kilometer från Sörmarken. Den går varje kvart. Varannan tur skulle mycket väl kunna gå till Sörmarken. Men då säger Borås stads planeringschef Peter Skoglund stopp:
– Vi vill helst inte ha delade linjer, utan att varje tur ska gå samma väg.
Jaha, tack och hej säger jag. Linje 6, som tidigare gick till Sörmarken, går i andra änden i två olika grenar där det är ett par kilometer mellan de båda ändhållplatserna. Antingen till S:t Sigfrids kyrkogård eller till Regementet. Det är inte ens så enkelt att varannan tur går dit och varannan hit. Utan på eftermiddagarna går tre turer av fyra till Regementet. Så när moster Agda nu skall till kyrkogården får att lägga en blomma på sin mans grav så får hon vänta två timmar innan hon kan åka hem igen. Tidigare gick bussarna varje halvtimme vilket var precis lagom för att hinna titta till graven. Den här gången går bussen till Regementet men går den till Sankt Sigfrids kyrkogård nästa gång?
Ja, det finns ett alternativ till. Hon kan åka med linje 955. Den går med en tur torsdagar och måste förbeställas. Avgången från Södra torget är 13.00. Vid den tiden på torsdagar äter moster Agda ärtsoppa och pannkakor på Duvan, boråspensionärernas motsvarighet till en trestjärnig krog. Så hon hinner inte med den bussen. Det tycker säkert Västtrafik är bra för då slipper de ju köra den.
Apropå linje 6 är det ett problem till. Den vände som sagt förut vid Sörmarken men nu går den ända till Sörbo i Brämhult. Det är väl nästan en halvmil längre i var riktning. Det skall dock klaras med samma antal bussar och samma turtäthet. Det var inte överdrivet långa reglertider förut. Nu finns det inga alls. Så fram på eftermiddagen är bussen ofta 10-15 minuter sen. Häromdagen åkte jag 6-an med en kille som nog hade stulit bussen. Åtminstone körde han så. Ändå var han 7 minuter sen från Södra torget. Dessutom går 6-an förbi Coop Forum på Bergsäter. Där borde man ha blixtlås på gatorna. Jag handlar ofta på Coop Forum och i snitt var tredje gången har de grävt upp någon del av vägen dit. Alltså samma väg som linje 6 går. En bil brukar kunna snirkla sig fram men för en buss är det inte lika lätt - eller tar åtminstone tid.
En av de tre nya MAN-bussar som Borås Lokaltrafik köpt. De går på BL:s längsta linje, Sjömarken-Ängsgården. Det tar ungefär 35 minuter om nu någon skulle få för sig att åka hela linjen. I så fall avrådes å det bestämdaste. Stolarna i dessa bussar saknar nämligen allt vad stoppning heter. En tunn liten tygremsa bara. Det kändes som att sitta på ett utedass (utan att öppna locket). Bygger man bussar för fakirer?
Dessutom är linjenumret fel. Det skall stå 5 och inte 2005. Men det är tydligen väldigt svårt att få skyltprogrammen rätt. 2005 är Västtrafiks interna nummer. Nu gjorde dock detta inte så mycket. För ett par timmar senare hade skyltarna på alla tre av dessa bussar lagt av och det var bara svart där destinationen skulle stå. Folk fick alltså gissa sig till vilken buss det var - eller fråga föraren. Som efter 50 sådana frågor vid Södra torget säkert glömt allt vad han lärt sig på charmkursen om hur man skall svara vänligt på kundernas frågor.
- Är detta 7-an.
- Nej det är 5-an för helvete, käringjävel.
Ja, nu hörde jag ingen förare svara så men jag skulle ha haft full förståelse för om han gjort det.
Det här är Kinnarumma kyrka. Där vänder bussarna på linje 154. Förut gjorde de det en gång i timmen. Numera gör de det två gånger i timmen. Men bara någon timme på morgonen och någon timme på eftermiddagen måndag-fredag i anslutning till skoltiderna. Däremellan går linjen inte alls. Det är klart det har blivit protester. Här skulle man kunna göra en smidig lösning. På riksväg 41 strax utanför Kinnarumma går nämligen bussarna på linje 450 mellan Kinna och Borås. De skulle kunna svänga in och det skulle ta ett par minuter längre tid. Men icke enligt Västtrafik och Borås stad. De tycker att kinnarummaborna kan gå ett par kilometer ut till riksväg 41 fast det varken finns gångbanor eller belysning.
I stort sett har det nya linjenätet i Borås blivit bra för de flesta. För dem där det inte blivit det kan man med relativt enkla medel rätta till. Men det verkar som om de inblandade inte vill erkänna att de gjort fel förut. För det kan väl inte vara så enkelt som att man tappat allt kundfokus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar