onsdag 13 maj 2009

I Dessau

Vi fortsätter i parken Georgengarten. Vårt besök i Dessau ansågs så intressant att en fotograf från lokalblaskan Anhalt Kurier var där. Överst på första sidan i nästa dags nummer kunde man sedan se en bild på stor del av gruppen med mig stående längst fram. Det borde ha varit många barn som fick frukosten i halsen vid den åsynen.
Bilden visar alltså pressfotografen, inte bilden i tidningen. Moteld är bästa försvar. Nu skulle vi besöka Anhältische Gemäldegalerie, som har 2 000 målningar från 1500- till 1900-talet. 45 minuter var anslagen till besöket men detta blev fördröjt då dörren var låst. Så småningom kom dock vår ciceron och såg lite nyvaken ut. Kanske därför han inte pratade lika mycket som östtyska ciceroner brukar, utan på just en trekvart hade han visat vad han ville visa och pratat färdigt. Vi hann förstås bara se några hundra av målningarna, och visst var det fina målningar men det räckte med det vi hann se.
Så blev det en utmärkt middag i restaurangen i parken och särskilt minns jag den fantasistiska sparrissoppan.

Nästa dag var sovmorgon och jag fick en timme över till spårvagnsfotografering. Här en snyggt reklammålad spårvagn vid Hauptbahnhof:

Så började då dagens program. Första punkt var ett besök på Bauhaus. Jag trodde förstås att man menade byggvaruhuset men så var det inte. Utan Bauhaus i Dessau är också namnet på en arkitektskola. Givetvis med på världsarvslistan. Dess grundläggande idéer var att sammanfoga konst, skulptur, arkitektur och design. Och lite funktionalism tycker jag mig också kunna märka. Ni skulle bara ha sett hur man öppnar fönstren - men de gick i alla fall att öppna. Samt lite Art Deco, som jag alltid klämmer i med när jag stöter på en konstriktning som jag inte känner till (det vill säga så gott som alla). Så här såg i alla fall byggnaden ut:

Vår guide hade väldigt mycket att säga men hon var engagerad och pratade en utmärkt engelska så det var nästan så jag hängde med.
Vi fortsätter inne i Bauhaus nästa gång. I morgon är jag i Malmö hela dagen så det blir inte förrän tidigast fredag.

Klicka på bilderna om du vill ha dem större.

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt jobbat igen Staffan. Jag har lagt ut mannen på Grönlandsisen på min blogg så nu finns du där både i bild och text.
Kul med transportröret att allt var OK
Lycka till i Malmö.