söndag 29 april 2012

Vinst i Västtrafik-lotteriet

Västtrafiks biljettsystem påminner om ett lotteri, åtminstone ibland. Och precis som i ett sådant så förlorar man ibland och vinner ibland. Jag har berättat om när biljettmaskinen trodde vi var i Herrljunga när vi i själva verket var i Borås. Det kostade mig cirka 20 kronor, men dem fick jag tillbaka om än med visst besvär.

I tisdags vann jag dock på lotteriet. Jag åkte från Göteborg till Borås med bussen på linje 100. Jag gick på, tryckte på plus på biljettavläsaren och visade mitt kort vid Nisse-terminalen i Göteborg. Alltså precis som man skall göra. När jag en timme senare steg av vid Resecentrum i Borås stämplade jag ut. Det skall man också göra.

När jag efteråt kollade upp på nätet - det bör man göra - hur kortet hade debiterats såg jag att en ny avgift hade dragits på lokalbussen i Borås. Det skulle man inte göra. Så jag blev lite förb... ledsen och ringde Västtrafik för att återfå mina 17,30 samt lite extra för besväret. Men då kom den trevliga tjejen på kundtjänst på att jag hade ju checkat ut vid Nisse-terminalen igen, dock en timme senare. GPS-en som styr kortläsaren hade tydligen fått fnatt. Därmed hade jag betalt cirka 50 kronor för lite för min resa Göteborg-Borås sedan man räknat bort de 17,30 som jag blivit debiterad på lokalbussen.

Men Västtrafik lovade flott att de inte skulle efterdebitera detta utan bad att få bjuda på resan. Tack för det. Det tilltalar mitt ekonomiska sinnelag.

Är det en tombola? Nej, det är en buss. (Bussen på bilden har inget samband med artikeln.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Staffan du har möjligvis inte någon mail som man kan nå dig på?


har lite information angående ett företag du har skrivit om

Staffan Sävenfjord sa...

Det går att nå mig på staffan.savenfjord(a)telia.com