söndag 5 maj 2013

Tunga Rallyt Väst - 20 år


I går - lördagen den 4 maj - var det återigen dags för Tunga Rallyt Väst. Denna gång kördes det för 20:e gången. Vi var där med vår gamla buss från 1945 och hade en trevlig resa utmed rallyvägen.Vi var 16 medlemmar som åkte med bussen. Det var bara cirka 75 fordon som kom till start - det brukar vara över 100 - vilket i och för sig är tråkigt men hade det goda med sig att organisationen fungerade till punkt och pricka. 

Jag har skrivit om bussarna som var med i rallyt på Svenska Omnibusföreningens forum Bussnack så jag hänvisar dit till dem som är intresserade av bussar, vilket jag hoppas att mina läsare är. Här på bloggen ägnar jag mig åt de andra fordonen som deltog. Bilderna är slumpvis utvalda av dem jag tog men jag har en viss förkärlek för de riktigt stora ekipagen. De är där inget annat anges tagna vid startplatsen vid Scania i Hisings-Backa eller målet vid Volvo-museet Arendal. Ni ser säkert själva utifrån miljön vilket som är vilket. De tre första bilderna är från startplatsen.

Först tar vi en terränggående Volvo C303 Jeep Dakar från 1975. Den tillhör Volvo Lastvagnars Veteranfordonsklubb.

Gula vägarbetsfordon tycker jag som denna skall vara lite slitna. Det är ju så vi minns dem. I helt perfekt skick var de bara i en dag i aktiv tjänst. Under cirka 3 650 dagar var de mer eller mindre slitna.Det är en Scania 140 från 1978.

Att köra svart innebar i åkeribranschen något helt annat än att köra en svartlackerad bil. Men visst är svart snyggt på en lastbil. En Scania LS140 från 1974. 

Från Rygge i Norge kommer denna Volvo FB89 från 1975, ägd av Odd Ekeberg. Att ange åkeriägarens efternamn ovanför frontrutan är något som är vanligt i Norge.

En mindre lastbil, en Volvo L475 från 1964. 

Så kom en bryggarbil från Alingsås. Volvo F82 från 1970. 

En bärgningsbil från 1970, en Volvo F82, hemmahörande i Lindome. 

Kent Ardenvik kom från Påarp i Skåne med ett rejält ekipage. Dragbilen är en Scania-Vabis L76 från 1964. 

Billy Hedström i Svenljunga slog på stort och tog till och med med sig ett eget hus på flaket. Bilen är en Scania-Vabis LS75 från 1960.

Minsta fordonet torde ha varit denna Volvo Duett från från 1965 i bensinbolagets BP:s färger. 

Förluståkeriet i Mullsjö finns naturligtvis inte i verkligheten men det finns en bil som är märkt med detta företagsnamn. Bilen är en Scania-Vabis LS71 från 1958.  


Det känns tryggt med en brandbil med bland fordonen. Men så tänkte jag också vid Smålandsrundan för några år sedan och då brann faktiskt ett fordon. Det var bara det att det var brandbilen som brann. Den här klarade sig dock runt utan problem. En Volvo L341 från 1956 tillhörig Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb. 

Ända från Oskarshamn hade detta ekipage kommit med en Scania-Vabis LS76 från 1965 och ett Alpus-släp. Bilden är tagen vid kontrollen vid Volvo i Angered. 

 Som sagt så gillar jag bilar som är i bruksskick liksom denna Scania-Vabis 76 från 1966.

Men det stör ju inte precis om de är i toppskick heller, vilket visas av denna Volvo L340 Trygge från 1965. 

En annan bil i gott skick är denna Scania-Vabis L71 från 1956. 

Att denna bil kommer från Landeryd behöver vi inte tvivla om. Det är en Scania-Vabis L76 från 1966. 

Dagen till ära visade Volvos museum upp sig och det var fritt inträde där. Det finns många fina fordon inne på museet men jag nöjer mig med att visa denna fina taxi, Volvo PV831 men mer känd som "Suggan". 

Till sist vill jag tacka arrangörerna för ett mycket trevligt arrangemang. Vilka dessa är framgår av affischen som inleder detta inlägg. Vad gör det sedan om vi inte fick något pris för våra kunskaper om spik eller lite av varje som brukar kallas allmänbildning.

1 kommentar:

Billy (rese-guide) sa...

Där man idag kan skåda flera gamla volvo och Scania lastbilar är väl vid dom ambulerande tivolina exempelvis Axels Nöjesfält. Där har dom fina tåliga dragare bla att skåda..