söndag 30 juni 2013

Ej godkänd besiktning


I torsdags var det dags att besiktiga bilen. Efter problemen med att få en tid hos det privata alternativet Carspect, vilket jag skrev om här, beställde jag i stället tid hos Besikta som tagit över anläggningen vid Ramnaslätt i Borås från Svensk Bilprovning. Där var det som vanligt trots ägarbytet. Vilket innebär att det på något sätt skulle ha varit dåligt.

Tvärtom, det var bra. Om det inte varit för besiktningsmannen som visserligen var trevlig och sa att bilen var bra men att torkarbladet framför förarplatsen var totalt utslitet. Det måste bytas snarast, men jag behövde inte komma tillbaka för att visa upp det. Bilen blev alltså underkänd vid besiktningen.

Så jag ringde Svaneholms Bil & Motor och beställde nytt torkarblad och tid för bytet. Redan dagen efter klockan 10 fick jag en tid och jag begav mig till verkstaden, som i varje fall inte drivs av Roy och Roger. En ung kille satt inne på kontoret och visste direkt vad det gällde när jag presenterade mig och min bil. De nya bladen var redan framtagna och han följde mig med ut till bilen och på fem minuter var allt klart. Inte kostade det något heller. Ja, det vill säga jag fick ju betala för torkarbladen men han tog inget för monteringen.

Så bra kan det fungera här i bilvärlden. Och när jag såg resterna av det gamla torkarbladet och jämförde med det nya så förstår jag besiktningsmannen också. För att nu inte tala om när jag såg resultatet av en vindrutespolning. Och nu är bilen helt godkänd att köra med.



Om det

Inga kommentarer: