fredag 14 juni 2013

Är det verkligen så hemskt att åka buss, Aftonbladet?

Aftonbladet gör en grej högt uppe på sin webbsida om stackars Frölunda som måste åka 21 timmar med buss till Österrike för ett träningsläger. Och ännu värre: lika länge tillbaka. Det är fruktansvärt om man skall tro artikeln och de har hittat en starkt kritisk spelare.

Nu är det inte precis någon vanlig stadsbuss de skall åka med utan den här. OK, den har fått fem och ett halvt år på nacken sedan jag tog en bild på den när den var splitterny och jag som förste utomstående - alltså före laget - fick tillfälle att åka med den. Det rörde sig dock bara om några meter på garageplanen vid Grimbo.

Bussen var lyxinredd med rejält med benutrymme och en ordentlig platta att vila baksidan av benet på.


Det finns också ett pentry med kaffemaskin och microvågsugn och lite annat trevligt. 

Jag kommer att tänka på en historia från mitten av 1980-talet när jag som tämligen ny bussjournalist skulle göra ett reportage om nya lyxiga bussar som satts in i linjetrafik mellan Göteborg och Lysekil. På den tiden letade jag fortfarande efter missnöjda att intervjua enligt den journalistiska principen "även om du så behöver fråga hundra personer så ge dig inte förrän du hittat någon som är missnöjd".

I Ljungskile satte sig en äldre man från trakten bredvid mig. Han tittade storögt på kameran och reportageblocket och frågade av någon anledning om jag kom från Stockholm. Ja, det gjorde jag faktiskt på den tiden så jag kunde svara jakande.
- Vad gillar han de här nya bussarna?
- Jo, de är fina men det är bättre med tåg, svarade jag lätt provocerande.
Han svarade ilsket: 
- Skulle de här fiiine bussarne inte duga åt en jeevla stockholmare?
Sedan sa han inget mer men han glodde lömskt på mig när han steg av vid Kampenhof i Uddevalla.

Jag säger detsamma:
- Skulle den här fiiine bussen inte duga åt Frölunda?



Inga kommentarer: