söndag 7 september 2008

Några händelselösa dagar

Det har varit ett par händelselösa dagar i mitt liv. Men jag har i alla fall skrivit artikeln om Söne Buss och jag har också skrivit artikeln till Svenska Järnvägsklubbens jubileumsbok med anledning av uppfyllda 50 år.
I fredags fick jag ett glädjande telefonsamtal. Glädjande trots att det innebar jobb. Men det gäller ett jobb som jag gärna vill göra och inte blir det sämre av att jag skall göra det tillsammans med två andra SJ-pensionärer, som jag hyser stor aktning för när det gäller deras kunskaper. Fantastiskt roligt att få spela i den divisionen. Av lättförståeliga skäl kanske jag inte bör tala om vad det gäller. Men det är inte frågan om ett heltidsjobb. Ett sådant vill jag inte ha igen. Men det kanske nu bara blir fyra lediga dagar i veckan ett tag framöver.
I dag var jag och hälsade på min far och hans båda beaglar i sommarstugan. August var trött men kärvänlig som vanligt. Han är i alla fall 13,5 år nu och det är mycket för en hund. Men häromdagen var han trots sin ålder ute och jagade hare. Även Pajo har jagat hare - i flera timmar. Dock har han skadat ena tassen. Han kan på alla fyra men när han springer använder han bara tre tassar. Det ser rätt kul ut, fast man lider naturligtvis med honom för han har säkert ont. Får väl hoppas det självläker, annars blir det veterinären. Senast han var där visade han sin glädje genom att slicka veterinären i huvudet och kissa in revir på hans bord.
Om det nu varit lugnt ett par dagar så blir det genast mer nästa vecka. På tisdag är det möte med Banverket då banarbetsavstängningarna för 2009 skall planeras. Det lär bli en hel del sådana på "min" linje mellan Göteborg och Trollhättan. På onsdag skall jag till Vetlanda och titta på Ljungskilebuss nya konferensbuss. Skall man tro ägaren Daniel Olsson skall det vara något alldeles extra.
Veckan därpå åker jag på studieresa till Rügen och som jag redan skrivit så blir det spa-behandling och massage. Eller ettdera. Men det var också mycket intressant vi skall få se där under tre dagar så det blir nog trevligt. Så hinner jag i stort sett bara hem igen och packa om väskan innan jag skall åka på en 8-dagars resa till Provence. Buss dit och flyg hem. Gläder mig mycket åt den resan också.
Var det någon som såg filmen Buss till Italien på TV i går? Ja, det var ingen större förlust om ni missade den. Ett antal hysteriska körmedlemmar i en buss till Italien, där kören skulle göra ett framträdande. Och gamla käringar som närmar sig medelåldern - om de inte redan hunnit dit - som blir som tonåringar på nytt därför att det råkar vara två unga killar med på resan. Behållningen var de fina bussbilderna. Bussbranschens största PR-geni, Johan Ekman, hade inte bara lyckats få med sin finaste buss i filmen utan han spelade också själv rollen som bussföraren. Skickligt gjort, även om den inledande filmsnutten med reklam för Ekmanbuss som finns på DVD-n var bortklippt av Sveriges Television.
Spelade in Jonas Gardells Väckelsemöte i onsdags och började titta på den i kväll. Men det var stört omöjligt att höra vad han sa. Jag som annars brukar gilla Jonas Gardell. Nåväl, han får en kvart till på sig att försöka börja prata så jag hör - annars blir det fimpning. Jag har några trevliga böcker att läsa.

Inga kommentarer: