fredag 19 september 2008

Studieresan till Rügen


Jag har alltså varit på studieresa till Rügen. Det har varit tre intensiva men mycket trevliga dagar. Vi var åtta personer i en liten Mercedes Sprinter, sex journalister (om jag nu får räkna mig som sådan, jag brukar föredra skribent) samt Anders från Ehrenberg Kommunikation och vår bussförare Kenneth, som inte bara körde bussen utan också kunde berätta mycket och intressant om de trakter vi åkte genom. Det märks att Kenneth, som är tidigare bussägare men nu egentligen försökt dra sig tillbaka, också jobbar som reseledare. Jag har träffat Kenneth tidigare och blev mycket, mycket glad när jag såg att det var han som satt bakom ratten. Hade jag läst på hans blogg http://www.kennethsvardag.blogspot.com/ så hade jag redan vetat det, men tyvärr missade jag det innan avresan.

Resan startade i Malmö och gick via Öresundsbron och färjeleden Geder-Rostock. Scandlines-färjornas restaurang Steak & Seafood håller hög standard och vi bjöds en god lunch på kronprins Frederik. Efter vi kommit till Rostock så hade vi en dryg timme innan vi var framme i Stralsund och Hotel Dorint, som är integrerat med Hansedom, en sådan där förfärlig inrättning med spa, gym och äventyrsbad. Fast här var det synnerligen hög kvalitet på alltsammans.

Jag hade beställt en behandling som beskrivs så här: Sanddorn-Heilkreide Packung Helkroppsinpackning med regionala produkterna havtorn och krita från Rügen. Återställer skadade hudceller, ökar hudens upptagningsförmåga av nyttiga näringsämnen. Den vitaminrika havtornsoljan verkar uppfriskande och ger huden stark lyster.
Det var inte riktigt så förfärligt som jag trodde. Först skulle man klä av sig - allt - och jag letade efter en handduk att lägga över en viss del av kroppen. Men insmörjerskan hade gömt undan handdukarna och sa att jag inte behövde någon. Så bad hon mig lägga mig på rygg men efter en snabb titt bad hon mig vända på mig. Så fick jag vända mig en gång till och nu lade hon dit handduken. Jag vet inte om jag skall känna mig förolämpad eller glad.

Sedan geggan smorts in på mig, se bilden som Anders har tagit, knöts bädden ihop och jag fick ligga som i en sovsäck med trasig dragkedja. Under mig började det strömma vatten och det påminde alltså om en vattensäng (finns sådana fortfarande?). Där fick jag ligga i nästan en halvtimme innan jag blev utsläppt och kunde duscha av mig geggan. Och så kände jag mig mycket fräschare. Faktiskt! Och kunde gå till baren som fanns mitt i spaet och ta mig en rejäl öl. Allt medan man kunde studera den tyska frigjordheten. Det var inget ovanligt att spritt nakna personer av båda könen kom gående genom baren helt ogenerade. Nej, det var inget som helst upphetsande i det.

Sedan visade hotellchefen oss hotellet och vi fick stifta bekantskap med en av lyxsviterna på åttonde våningen. Samt den fantastiska utsikten från hotellets tak. Det blev en bra middag i hotellets restaurang och ganska hyfsat med nattvila innan vi nästa dag åkte in till Stralsund för att stifta bekantskap med det nyöppnade Ozeaneum.

Det är ett museum om livet i och vid havet. Marknadschefen visade oss runt. Mest intressant var de jättelika akvarierna. Det största rymde över 2 miljoner liter vatten. Det var verkligen sevärt, men det var ju skönt att slippa stå i den långa kön. Den ringlade sig runt en stor del av hamnet och inte blev det bättre av att det börjat räkna. Ändå betraktades den som ovanligt kort den här dagen.

Så fick vi träffa vår lokalguide Rickard, som skulle guida oss på Rügen. Men det får vi ta i nästa avsnitt.


Inga kommentarer: