onsdag 28 april 2010

Vet hut, Mats Odell

I dag har alliansen förlorat en väljare. Sedan 1960-talet har jag inte röstat borgerligt men jag hade tidigare bestämt mig för att göra det i år. Men det har stolpskott som Åsa Torstensson och Mats Odell nu fått mig att ändra på. Mats Odell, den gamle kristdemokraten och pingstvännen, har rivit upp en affär från 1995 för att vinna röster. Det är möjligt att han vinner röster på det, men inte min i alla fall. Tvärtom har han förlorat den.

Toblerone-affären är inget som hedrar Mona Sahlin. Men det borde väl ändå vara överståndet nu. Hon har bett om ursäkt, hon har sett till att skattebetalarna hållits skadeslösa och en domstol hittade inga oegentligheter. Och det har gått 15 år. Då skall en ynkrygg till kristdemokrat stödd av en annan ynkrygg till moderat (Littorin) göra sig lustiga över detta. Det är så lågt så jag saknar ord. Vet hut är det bästa jag kommer på fast kanske Loffe Carlssons uttryck i Göta kanal varit bättre: - Skit på dig.

De rödgröna har lagt fram ett bra och framför allt konkret förslag till järnvägssatsningar. Det passade tydligen inte alliansen. Sådan småsinthet - avundsjuka kallas det också - skall bestraffas, inte belönas.

Det enda som nu kan få mig att ändra mig i partifrågan är en rejäl ursäkt kombinerat med ett par lämpliga avgångar. Inte tågavgångar utan politikeravgångar. Eller att de röd-gröna gör bort sig ännu värre, men det blir mycket, mycket svårt även i "det möjligas konst".

Sedan har vi historien med Madde och Jonas. Här har han fått ihop det med Sveriges snyggaste tjej. Rika föräldrar har hon också. Och så kryper han i säng med en norsk 21-åring. Man brukar säga att det finns de som tänker med kuken. Jonas Bergström måste vara en sådan. Maddes pappa kungen blev visst rejält förbannad. Vad han han nu kan ha att säga i frågan. Men det kanske är en ANNAn sak.

Radion kunde just meddela att det blir regn på Viktorias och Daniels bröllop. Hur de kunde veta det? Jo, de har pratat med en meteorolog med det passande namnet Lisa Frost och hon kunde berätta att de senaste 20 åren har det regnat 12 just den 19 juni. Men hon drog inga slutsatser. Det klarade Lotta Bromé så bra själv. Fast å andra sidan: regn i brudkronan lär ge ett lyckligt äktenskap. Och jag tänker i alla fall inte åka dit och titta. Jag har inte ens fått en inbjudan.

SJ-chefen Jan Forsberg gör det föga intelligenta uttalandet "Jag önskar att vi får en likadan vinter så att vi får testa ordentligt att våra förbättringar fungerar. Annars får vi ju inte veta det." Detta har han gjort i Chefstidningen. Men tänk lite, lite längre. Alltså på vad som händer om det visar sig att det inte fungerar. Spela rysk roulette med resenärernas tålamod har SJ gjort tillräckligt den här vintern.

Inga kommentarer: