tisdag 20 april 2010

När tidningen inte kom - i varje fall inte hela

I söndags morse hände det att när jag hämtade tidningen från brevinkastet så kändes den väldigt tunn för att vara på en söndag. Och mycket riktigt: söndagsbilagan var inte med, den med lite trevlig extraläsning och inte minst kommande veckas TV-program. Kollade på nätet, men det stod inget om några driftsstörningar. Det har hänt förr att bilagan glömts bort vid inbladningen i just mitt exemplar varför jag ringde det angivna numret vid utebliven tidning. Det var kö vilket i och för sig bådade gott. Men när jag kom fram fick jag beskedet att det nog gällde hela Borås för det var så många som ringt. Klockan var då 08.15. Kollade med min far, han hade inte heller fått söndagsbilagan.

Klockan 10.15 kom ett meddelande på nätet ut, samtidigt som bilagan var tillgänglig som PDF. Men ingen uppgift om den skulle komma med tidningen nästa dag, vilket det dock visade sig att den gjorde. Meddelandet om detta i måndagens tidning löd "På grund av tekniska fel i tryckeriet fick många prenumeranter inte söndagsbilagan i går. Den skickas därför ut i repris i dag." Hur kan man skicka repris på något som inte skickats ut första gången? Dessutom hade man helt glömt att be om ursäkt.

Redan under söndagen skrev jag till Borås Tidnings kundtjänst med frågor om den bristande informationen. Svaret kom på måndagen och innehöll i stort sett att söndagsbilagan inte var med på grund av ett tekniskt fel. Alltså det lilla jag redan visste. Jag skrev ett nytt långt mejl där jag formulerade ett antal frågor som jag ville ha svar på och skickade en kopia till chefredaktören Jan Öjmertz. Det senare mest för att skrämma upp kundtjänsten, men till min förvåning tog det inte en timme innan han svarade i ett vänligt mejl och tog mina frågor på allvar samt gav mig rätt i kritiken. Han lovade en skärpning av rutinerna till nästa gång detta inträffar. Det visade sig att Borås Tidning har väl utarbetade rutiner för när hela tidningen uteblir men inga alls för när en redaktionell bilaga gör det. Fast det är lovat skärpning även på den punkten nu så allt är gott och väl.

Men det är märkligt att en så stor tidnings kundtjänst visar sådan förakt för läsarnas synpunkter. Det är ju dem de lever på. Kanske därför också som upplagan stadigt minskar. Tekniska fel på en dagstidning går inte att undvikas, men det är lättare att uthärda dem om man får relevant information.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej där.
Såg din kommentar hos Pappa B.
Du kan köpa Solo i Sverige. Men de heter då Zingo.
Det är samma dryck i burken/flaskan.

Här i Norge där jag bor har även Solo kommit ut med citronsmak. Det är nästan lite i smak som Schweppes citron. Inte så söt, men attans god.

Det är trist det där med tidniningen alltså. När man inte får den infon man behöver genom kundtjänst.
Men du fick bilagan dagen efter såg jag.
Ha det gott.
Hälsningar från nabolandet.
Synnöve.

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Synnøve.

Beträffande Zingo så hette den från början Ingo (efter boxaren förstås) och var så gott som samma som Solo. Namnet byttes sedan till Zingo men så o fasa: någon gång 1970 ändrades receptet och samtidigt introducerades Zingo med banansmak liksom med chokladsmak. Så då kom man rätt långt från Solo.

En bra läskedryck skall vara lika god att dricka som när den är uppblandad med vodka (grogg). Det är (norska) Solo och det var gamla Zingo medan den nuvarande blir om möjligt ännu värre med vodka i.

En Solo med en lefse eller en Kvikklunsj eller med vaffler og syltetøj - när livet är som bäst. Får nog åka till Norge snart... Fast det går faktiskt att köpa Solo och lefse i Göteborg om man passar på när Oslo-tåget kommer in eller strax innan det skall avgå.

Hilsen
Staffan