söndag 26 september 2010

Lena Maria Klingvall

Jag har inte förstått varför SVT återupptog serien "Här är ditt liv". Jag minns de tidigare avsnitten där Sveriges grinigaste och mest självupptagne programledare Lasse Holmqvist kidnappade gäster, varav många tydligt visade att det de helst av allt ville slippa var att vara med i programmet. Dessutom kunde han aldrig hålla tiderna utan drog över med mer än en timme som värst.

Ingvar Oldsberg kan också vara grinig rent privat men det slår inte igenom i TV-rutan där hans glättighet snarare kan bli påfrestande. Men även han är lite för självupptagen för att kunna leda ett sådant här program på ett bra sätt. Programmets andra säsong har hittills levt på intressanta gäster, där skådespelarna Lena Endre och Kjell Bergqvist tack vare sina personligheter ändå fick det till bra program.

I går var det så dags för den helt okända gästen. Nåväl, så okänd är hon ju inte. Lena Maria Klingvall är känd om inte annat i frikyrkliga kretsar här som en mycket duktig sångerska. Hon har tävlat i handikapp-OS (innan det hette Parolympics) i simning och tagit guldmedalj i VM. Men framför allt är hon mycket känd i Asien och då allra mest i Japan.

Själv har jag aldrig haft någon personlig kontakt med Lena Maria, men jag fascinerades av henne tack vare min dåvarande särbo. Hon kände Lena Maria genom sitt jobb och rekommenderade mig därför att se en dokumentär om henne i TV. Det var 1988 och jag minns hur jag blev helt fascinerad av denna fantastiska flicka, som vägrar låta sig begränsas av sitt handikapp. Sedan dess har jag följt vad som skrivits om henne.

Lena Maria Johansson, som hon hette då, föddes 1968 utan armar och med ett halvt ben. Men hon hade lyckan att ha ett helt normalt ben också och det använder hon som vi andra använder en hand. Hon är från Habo, som ligger i Västergötland (inte Småland, Oldsberg!) även om det numera tillhör Jönköpings län. Trots sitt handikapp har hon behållit sitt goda humör som går tvärs genom rutan. På frågan om vad hon skulle göra om hon plötsligt fick armar svarar hon:
- Då skulle jag kunna sticka två tröjor samtidigt.
Själv har jag två friska armar och två friska (nåja!) ben men jag kan inte sticka en enda tröja.
Vid ett annat tillfälle blev hon tillfrågad om hon inte har besvär med sitt handikapp och då svarade hon ungefär:
- Jo, det är klart. Men jag tycker det varit mycket värre om jag inte kunnat sjunga.

Det var denna härliga kvinna som var gäst i Här är ditt liv i går. Lena Maria, du gjorde min kväll och det var länge sedan jag blandade tårar och skratt så mycket under 90 minuter som i går.


Inga kommentarer: