tisdag 21 september 2010

Vi måste respektera valresultatet

Chocken över söndagens valresultat har tydligen inte satt sig hos alla än. Men hur illa vi nu än tycker om att Sverigedemokraterna tagit sig in i riksdagen och än värre kommer att bli stora i många kommunfullmäktige så måste vi acceptera valresultat. Det har varit ett fritt val i god demokratisk ordning med i jämförelse med andra länder med fria val varit högt valdeltagande. Om nu cirka 5,8 procent av befolkningen röstat på SD kan vi möjligen beklaga.

Att demonstrera mot detta är som jag ser det ett slag mot vår rättighet att fritt välja parti. Icke desto mindre ägde en stor demonstration rum på Sergels torg i Stockholm i går. Må så vara: det var tydligen en ung tjej som via Facebook lyckats få till stånd detta. Men jag blir verkligen förvånad när jag läser på Ulo Maasings blogg att han gläds åt detta: http://maasing.wordpress.com/2010/09/20/sociala-medier-och-sveriges-framtid/

Ulo Maasing är för de flesta mest känd som radioman i Radio Stockholm där han förgyllde många av mina morgnar på 1980-talet med sin sonora stämma. I dag är han chefredaktör för branschtidningen Bussbranschen.

Nu hörde jag på nyheterna att det inte behövs så värst mycket för att alliansen skall få egen majoritet efter den slutliga sammanräkningen blir klar i morgon. Jag hoppas att det blir så men respekterar valresultatet.

Inga kommentarer: